Boekbespreking 'Denken als een generaal', door Michiel Janzen

Geschreven door Chris Stapper op woensdag, 11 april 2012 05:15 in Boekbesprekingen

Wat als Napoleon Microsoft had gerund? Die vraag wordt niet gesteld in Denken als een generaal, maar ze kwam wel in me op tijdens het lezen. In Denken als een generaal beschrijft Michiel Janzen twaalf generaals: hun geschiedenis, wat hen succesvol maakte en wat we van hen kunnen leren. Dit alles vanuit de gedachte dat een generaal het hoogtepunt van kunnen is: hij is een charismatisch leider, overtuigend, besluitvaardig, strategisch én operationeel. Van zulke kundige individuen moeten we veel kunnen leren. Michiel Janzen is al jaren geïnteresseerd in militaire historie en dat blijkt ook uit het grote aantal feitjes en weetjes dat in het boek naar voren komt. Maar nu naar de kern: wat kunnen we leren uit Denken als een generaal?

Opbouw en inhoud
In totaal komen er twaalf generaals voorbij in het boek. Per generaal wordt uitgebreid zijn geschiedenis beschreven. Vervolgens wordt er gekeken naar de lessen die hier uit getrokken kunnen worden. Zo lees je dat Michiel de Ruyter een teambuilder was die goed kon delegeren. En dat hij zorgde dat zijn troepen goed voorbereid waren op de situatie. Zo verdreef hij tot drie keer toe de Engelsen. Een andere, zeer noemenswaardige, generaal die beschreven wordt, is Sun Tsu. De Chinese generaal die vooral bekend is van het boek 'The art of war' (De kunst van het oorlogvoeren). Een boek dat moeilijk wegleest, maar veel mogelijkheden biedt voor reflectie en introspectie. De twaalf generaals die besproken worden zijn: Hannibal, Sun Tsu, Michiel de Ruyter, Norman Schwartzkopf, Napoleon, Alexander de Grote, Frederik de Grote, Dwight Eisenhower, Julius Cesar, Heinz Guderian, Genghis Kahn en Douglas Macarthur.

Boekbespreking Denken als een generaal (Denken als een generaal boekbespreking.jpg)

De lessen van de  generaals
Iedere generaal heeft zijn eigen les: van Sun Tsu krijgen we vier wijsheden uit The art of war, waarvan de mooiste is dat de beste overwinning een overwinnig is waarvoor je niet hoeft te vechten. Van Michiel de Ruyter leren we dat teambuilding het verschil kan maken: zijn schepen manouvreerder beter dan die van de Engelsen, waardoor hij steeds opnieuw de overwinning kon behalen. Een wapenfeit dat zich eenvoudig laat vertalen naar managementomgevingen: een flexibele organisatie, die goed in kan spelen op omstandigheden, zal vaker succesvol zijn. En dat is ook direct een van de algemene lessen die we kunnen trekken uit dit boek: goede generaals spelen perfect in op de omstandigheden die ze voor hun kiezen krijgen. Om dat te doen moeten ze flexibel en daadkrachtig zijn. Eigenschappen die voor managers ook geen kwaad kunnen.

Wanneer moet u dit boek lezen?
De geschiedenissen van de twaalf generaals zijn erg leuk om te lezen. Het is duidelijk dat hier de passie van de auteur ligt: deze twaalf verhalen zijn met verve beschreven. Maar hier ligt gelijk een uitdaging: de vertalingen naar de 'real life' vaardigheden die we kunnen leren van de generaals, blijven een beetje achter. Ze vervallen helaas vaak in open deuren en worden niet bijzonder concreet. Ook zijn ze bijzonder breed: twaalf generaals en twaalf verschillende eigenschappen is een hoop om te bestuderen. Hierdoor blijft ook de diepte een beetje achter, waardoor u, zeker als u belezen bent, weinig nieuws zult lezen.

De kracht van het boek is tweeledig: enerzijds zijn er de erg interessante en vermakelijke stukken over de generaals zelf. Wanneer u een vergelijking kunt trekken van hun omstandigheden naar uw dagelijkse praktijk, kunt u hier zeker iets van leren. Al is de kans hier op klein. Anderszijds is Denken als een generaal een breed boek, dat een aantal (12, dus) managementvaardigheden aanstipt. U kunt het lezen om u opnieuw te oriënteren en daarna in een ander boek de diepte induiken.

Tot slot kunt u Denken als een generaal gebruiken als aanleiding om Sun Tsu's The art of war te lezen. Dit boek heeft een vergelijkbare doelstelling en inhoud (voorbeelden uit de praktijk en algemene wijsheden). Het vereist echter veel meer reflectie, maar biedt daartegenover ook diepgaande inzichten. En wellicht, wanneer u ook dit boek heeft gelezen, deelt u dan de passie van de auteur voor de link tussen militaire historie en managementconcepten. En dat is zeker een interessante link om te leggen.

Interesse? U kunt Denken als een generaal bestellen op managementboek. Expand ontvangt geen commissie over bestellingen.