Boekbespreking sociale media strategie in 60 minuten

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Dit boek is, zoals de titel doet vermoeden, een spoedcursus sociale media. Je leest het inderdaad in een klein uur door, zeker als je al enige social media kennis hebt. Dit betekent dat er voor de social media expert weinig te halen valt, maar die is dan ook niet de doelgroep van dit boek. De complete social media leek zal uit dit boek een aantal praktijkvoorbeelden halen, enkele tips om zijn social media strategie op te poetsen (SWOT analyse en de why/how/what cirkels van Sinek, waarvan iedereen de TED talk zou moeten kijken). Hieronder kort de hoogtepunten van het boek en, zoals altijd: wie het moet lezen.

Inhoud van Sociale media strategie in 60 minuten

De struikelblokken van hoofdstuk 8 zijn een van de belangrijkste stukken uit het boek; ze helpen je voorbereiden op een langer proces dan je gedacht had. Geen slecht idee; social media wordt te vaak gezien als een quick win / gratis bezoek aan je website en zonder oprechte interesse/inzet in de gekozen media zal het vrijwel altijd uitlopen op een sof.

Een ander belangrijk punt waar duidelijk aandacht naar gaat is de controle / verantwoordelijkheid voor de interne organisatie. Social media wordt soms het kindje van een stagiair gemaakt, waardoor het doodvalt zodra de stagiair verdwijnt. Als je begint met social media, maak er dan duidelijk iemand verantwoordelijk voor en spreek af wat voor doelen (SMART geformuleerd, raadt Duursma u aan) de verantwoordelijke moet halen en wat voor tijdpad daarbij past. Zo kunt u de vooruitgang monitoren en, als alles goed gebeurd, reflecteren op eventuele problemen.

Vanaf p108 treffen we een van de bruikbaarste stukken, een korte handleiding om social media te introduceren in de organisatie. Belangrijke aanraders zijn het zoeken van draagvlak en het verzamelen van early adaptors die al ervaring hebben met social media.
Eigenlijk hoop ik dat nog maar weinig organisaties dit advies nodig hebben, maar wie weet; er zijn genoeg organisaties waarin sociale media nog niet optimaal worden ingezet of op de kaart staan.

Relevantie voor HR professionals

Social media en recruitment gaan al tijden hand in hand. Social media als intern communicatiemiddel, bijvoorbeeld om via blogs kennis te delen, of snel projectgroepen op te zetten en te bereiken, is nog niet zo wijd verbreid. Wellicht dat de kennisontwikkelingsspecialisten of organisatiekundigen zich hier eens over kunnen buigen: hier liggen mooie mogelijkheden.

Wie moet Social media strategie in 60 minuten lezen?

Mensen die nog niet heel ver zijn in hun socialmediakennis of strategie. Of mensen die alles duidelijk op een rijtje willen hebben en enkele praktische voorbeelden kunnen gebruiken. Wellicht is het een praktisch boek om aan uw collega te geven, waarvan u hoopt dat hij of zij op enige termijn met social media aan de slag gaat.

0 reactie(s) op “Boekbespreking sociale media strategie in 60 minuten”