Boekreview Zombie business

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Zombies zijn geen mensen! Zombies zijn regels, cultuurtjes die in organisaties ingesleten zijn. Het zijn er enorm veel en ze belemmeren ons ons werk goed te doen. De beste manier om zombies te bestrijden is ze bij hun naam te benoemen en ze linea recta de organisatie uit te werken. In Zombiebusiness beschrijft Guido Thys waar zombies vandaan komen en vooral wat we tegen ze kunnen doen. Dit doet hij erg rigoreus: met voorbeelden maar vooral ook met drastische voorstellen als ‘ga niet meer naar vergaderingen als je er niets uithaalt’ en als iemand zegt dat je toch moet komen; ‘laat hem dan een taak van je overnemen, omdat je anders niet alles gedaan krijgt’. Met andere woorden: Thys trekt ten strijde tegen alle overbodige regels en cultuurproblemen én tegen de workarounds die we daar op verzonnen hebben. We moeten de zombies de organisatie uitwerken en terug gaan naar het waarde toevoegen voor de klant. Want dáár ligt het bestaansrecht van de organisatie.

Organisaties moeten hun bestaansrecht verdienen

En winst voor aandeelhouders is geen strategie, stelt Thys in hoofdstuk 4. Winst voor aandeelhouders is een resultaat van wat een organisatie doet. Het is niet wát een organisatie doet. Wat een organisatie hoort te doen is: waarde toevoegen voor haar klanten. Pas als de organisatie structureel van waarde is voor haar doelgroep, heeft ze bestaanswaarde. En uit die bestaanswaarde vloeit dan vanzelf geld naar de aandeelhouders (en andere betrokkenen).

Hoe komen we dan tot een strategie? Volgens Thys moeten we een manifest opstellen. Een manifest is een document met daarin de richting, de droom van de organisatie. Volgens Thys is deze voor 20% geschikt om de organisatie te positioneren en voor 80% om alle neuzen in de organisatie dezelfde kant uit te duwen. Zo wordt  voorkomen dat mensen handelen vanuit verschillende/tegenstrijdige perspectieven.In het manifest is het belangrijk om op een zo hoog mogelijk abstractieniveau te blijven; het doel van de organisatie is niet een specifiek product, maar het inspelen op (een) bepaalde behoefte(n) van de klant. Zolang beantwoord wordt aan deze behoeften, heeft de organisatie bestaansrecht.

Zombiekillers en opbouwen van het manifest

Zombiebusiness begeleid de lezer door een aantal stappen die hem helpen een manifest op te stellen. Dit begint met de vraag ‘wat moeten we’, vraagt ook ‘wat willen we’ en ‘wat kunnen we’, opgevolgd door ‘wat doen we’ en ‘hoe doen we het’. Op basis van deze vragen en de voorbeelden uit het boek, wordt langzaam duidelijk hoe het manifest wordt opgebouwd.

Achterin het boek staat ook een enorme lijst met voorbeelden van zombies: van ‘e-mailterreur’ tot nee-cultuur’. En per zombie is de workaround aangegeven: wat we doen om de zombie te bestrijden. Deze lijst kan confronterend zijn om te lezen, maar is daarom juist de moeite waard.

Wanneer moet u dit boek lezen?

Zombiebusiness doet een klein beetje denken aan Mintzberg on Management: het helpt je om je visie scherp te krijgen. Om je weer te focussen op wat je organisatie eigenlijk hoort te doen. Dus als je merkt dat in je organisatie veel zombies zijn, als veel mensen binnen de organisatie activiteiten hebben die niet leiden tot waarde voor de klant, dan is zombiebusiness zeker de moeite waard.

Verder is Guido Thys een belezen man. Hij geeft tijdens het schrijven een overzicht van de belangrijkste management titels die de afgelopen jaren uit zijn gekomen. Alles van Blue Ocen Strategy tot Seth Godin en Bullshit management komt voorbij. Praktisch als je niet helemaal bijgelezen bent en je wilt oriënteren op wat contemporaine literatuur. Maar vooral leuk om te zien hoe al deze ideeën gecombineerd worden en leiden tot een idee van hoe een organisatie in elkaar moet steken: gericht op meerwaarde voor klanten.

0 reactie(s) op “Boekreview Zombie business”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.