‘’Cultuur is de nieuwe strategie’’ de vooruitstrevende kijk van Netflix op organiseren

15/12/2015 Leestijd: 4 minuten

De populaire streamingservice Netflix begint wereldwijd hard te groeien. Uit het onderzoek van Telecompaper blijkt dat 11% van alle Nederlanders een abonnement heeft op deze service. In 2014 maakte Netflix bekend dat er zo’n miljoen mensen in Nederland geabonneerd zijn op deze video on demand service. Om nog maar te zwijgen over de cijfers wereldwijd, in totaal heeft Netflix 65 miljoen abonnees.

Wat is Netflix?

Netflix is een streamingservice waarbij je tegen een maandelijkse betaling van minimaal €7,99, onbeperkt films, series en documentaires naar je TV kan streamen. Dit gebeurt allemaal via een internet verbinding. Dit kan dus bijvoorbeeld door middel van Smart-Tv’s of home consoles. Naast aangekochte films produceert Netflix zelf ook series zoals House of Cards, Fargo en Orange Is The New Black. Op deze manier concurreren ze met de ‘grote jongens’ als HBO en AMC, die beroemd zijn om hun enorm succesvolle series als Game of Thrones, Breaking Bad en Mad Men.

Netflix als organisatie

Op de content die Netflix aanbied ga ik verder niet in. Dit artikel gaat over Netflix als organisatie. Deze organisatie is niet alleen vooruitstrevend in het brengen van video content naar haar klanten maar ook in haar personeelsbeleid.

Reed Hastings, de CEO van Netflix heeft indruk gemaakt met de ‘’Netflix Culture Deck’’. Een slideshow waarbij de missie, visie en doelstellingen met betrekking tot het personeelsbeleid omschreven staan. De ‘’Netflix Culture Deck’’ is meer dan 12 miljoen keer bekeken en 69.000 keer gedownload blijkt uit de statistieken van LinkedIn onder de slideshow.

Uit de slides komt een sterke mening naar voren. Zo is Netflix van mening dat de waarden die bij je bedrijf centraal staan ook uitgestraald en gehandhaafd moeten worden. Deze waarden bepalen dan ook wie er hogerop gaat, blijft of vertrekt.

Er staan 9 waarden centraal waar iedere werknemer aan moet voldoen. In plaats van alle 9 te noemen pak ik 3 opvallende met één van de achterliggende gedachten erachter:

  • Communicatie: Het vermogen om eerst goed te luisteren voordat je reageert.
  • Moed: Zeggen wat je denkt, ook als het controversieel is.
  • Eerlijkheid: Als je dingen te melden hebt over collega’s, dan zeg je dat in hun gezicht.

Netflix medewerkers hebben een hoge mate van autonomie, ze krijgen veel vrijheid omdat de organisatie wil sturen op het vermogen om zelf beslissingen te maken. Het management neemt hier een coachende en ondersteunende rol in.

Aan de traditionele regelgeving omtrent vakantie doet Netflix niet. Werknemers krijgen de vrijheid om zelf te kiezen wanneer ze vakantie nemen.
Netflix vergelijkt zichzelf met een pro-atleten team. Ze zijn geen familie maar halen het beste uit elkaar. Er is echter geen ruimte voor ‘briljante aso’s’. De 9 waarden moeten altijd nageleefd worden. Netflix streeft naar een coöperatieve werkomgeving in plaats van een competitieve.

Één doel voor iedereen

De strategie en doelstellingen zijn duidelijk voor iedereen en daar ligt voor alle medewerkers dan ook de focus op in plaats van tactiek.
Er wordt minimale aandacht besteed aan de afstemming tussen alle afdelingen. Dit kost teveel tijd die creatief besteed kan worden. Ze willen groot, snel en flexibel zijn.

Netflix heeft een opleidingsinstituut voor nieuwe medewerkers. Hierbij worden ze ook volledig geïnformeerd over de strategie en doelstellingen. Omdat ze er in geloven dat werknemers hun talent beter kunnen benutten als ze de context begrijpen van de organisatie waarin ze actief zijn.

Naar mijn mening heeft Netflix een heel sterke presentatie omdat ze geloven in hun eigen kernwaarden. In plaats van de typische waarden die door ‘’corporate’’ worden opgesteld en die nergens aan gekoppeld zijn, zijn de waarden van Netflix de fundering waarop hun promotie, beloning en ontslag systeem rust.

Ze zijn heel duidelijk in het formuleren van de waarden naar hun werknemers. Omdat er aan iedere kernwaarde een concreet voorbeeld hangt.

Ik raad iedereen aan de ‘’Netflix Culture Deck’’ eens te bekijken en ik ben benieuwd naar wat jullie vinden van Netflix als organisatie. Is dit een manier die alleen werkt binnen Netflix of zien we dit concept in de toekomst ook bij andere bedrijven? Of zijn deze er zelfs al? Ik lees het graag!

0 reactie(s) op “‘’Cultuur is de nieuwe strategie’’ de vooruitstrevende kijk van Netflix op organiseren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.