De arbeidsmarkt trekt aan. Ben jij er klaar voor?

15/12/2009 Leestijd: 4 minuten

Opnieuw zijn de tekenen er: het aantrekken van de economie. Zou het nu echt? En zou die War for Talent, die al jaren wordt voorspeld, nu echt gaan losbarsten?

Volgens cijfers van het CBS is dit jaar slechts een lichte daling van de werkloosheid, maar trekt de arbeidsmarkt vanaf 2015 weer aan. Op dit moment vallen er aan de ene kant nog steeds ontslagen vanwege de crisis, maar tegelijkertijd is er een groot aantal onvervulde vacatures vanwege de mismatch tussen vraag en aanbod. Ontslagen werknemers komen met moeite opnieuw aan de bak omdat ze niet het juiste profiel hebben en tegelijkertijd kunnen werkgevers niet de juiste mensen vinden. En wanneer de arbeidsmarkt aantrekt, zal dit probleem naar verwachting alleen maar groter worden.

Geen ontwikkeling

Door de economische situatie van de afgelopen jaren, hebben niet alle werkgevers en werknemers zich bezig kunnen houden met ontwikkeling. Werkgevers zijn vaak genoodzaakt geweest de opleidingsbudgetten te bevriezen. De werknemers op hun beurt hebben zich, mede daardoor, niet kunnen ontwikkelen. Ook is een deel van de werknemers wellicht te afwachtend geweest; zij hebben gewacht vanwege beperkte mogelijkheden op de externe arbeidsmarkt, of tot het moment dat de werkgever weer wilde investeren. Terwijl persoonlijke ontwikkeling voor een medewerker juist belangrijk is in tijden van crisis. Immers, de concurrentie is groter dus het op peil houden van kennis en vaardigheden is essentieel. En wanneer de arbeidsmarkt aantrekt zal het wellicht gemakkelijker zijn werk te vinden, maar uiteindelijk zul je nog wel aan juiste eisen moeten kunnen voldoen.

Volgens deze voorspelling hebben we nog een half jaar voor het omslagpunt wordt bereikt. Wat kunnen werkgevers en werknemers doen zich voor te bereiden?

Werknemer

Crisis of geen crisis, het is altijd van belang dat je als werknemer aantrekkelijk blijft op de arbeidsmarkt voor toekomstige werkgevers. Wellicht heb je de afgelopen jaren niet veel mogelijkheden gezien op de externe arbeidsmarkt en heb je jouw eigen ontwikkeling wat minder hoog op de prioriteiten lijst gezet. Ook al trekt de arbeidsmarkt aan, werkgevers zullen selectief blijven. Om ervoor te zorgen dat jouw “aanbod” goed is afgestemd op de “vraag” zul je kritisch moeten kijken naar je eigen ontwikkeling.

Als werknemer is het daarom van belang om in gesprek te gaan met je werkgever over je ontwikkeling voor het aankomend jaar. Neem hierin, indien nodig, zelf het initiatief. Maak vooral aan je werkgever duidelijk dat je je wilt ontwikkelen om een betere bijdrage te kunnen leveren aan de organisatiedoelstellingen of om je functie beter te kunnen uitvoeren. Met een goede business case zal je werkgever vast in jou willen investeren ondanks de bevroren budgetten, of kies er anders voor deze kosten zelf te dragen. Tenslotte ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling.

Werkgever

De beste werkgevers zijn nooit gestopt met investeren in hun imago en in hun medewerkers. Sommige werkgevers hebben deze luxe echter niet gehad en hebben andere prioriteiten moeten stellen de afgelopen jaren. Het is van belang de focus weer op het personeel te richten en nog meer, of opnieuw, te gaan investeren in hun ontwikkeling. Voor het aankomend jaar is het van belang te investeren in je medewerkers om je imago te verbeteren en om je beste mensen aan je te binden. Met weinig of geen budget moet je creatief zijn: laat je werknemers kennis delen of training-on-the job volgen.

Als werkgever zal het de aankomende jaren de grootste uitdaging zijn om het juiste talent te vinden. En zeker om dat talent vast te houden. Jouw beste mensen kunnen gemakkelijker overstappen naar jouw concurrent als de arbeidsmarkt aantrekt. Als je bekent staat als een prettige werkgever die investeert in zijn personeel zul je makkelijker talent kunnen aantrekken. Ook behoud je op die manier je talent en zal je een voorsprong op je concurrenten kunnen behalen.

Tot slot, voor zowel werknemers als werkgevers geldt: als je van mening bent dat je het beste verdient, denk eerst na over wat jij zelf te bieden hebt.

Hoe gaat het bij jou?

Hoe zit het bij jouw organisatie? Is er binnen jullie organisatie de afgelopen jaren genoeg geïnvesteerd? Hebben jullie dat op andere manieren vorm gegeven? En hebben jullie al nagedacht over jullie strategische recruitment planning voor de aankomende jaren?

0 reactie(s) op “De arbeidsmarkt trekt aan. Ben jij er klaar voor?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.