Generatie Y en HR, hoe bereiden we ons voor?

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

Zeer regelmatig kom ik ze tegen: de termen Generatie 2.0 en/of Generatie X en/of Generatie Y. Zelfs over Generatie Z wordt al gesproken. We zijn druk bezig met deze (toekomstige) generaties en met aanpassingen in onze organisaties om tijdig ingespeeld te zijn op de komende veranderingen, zodat we onze kenniseconomie minstens zo goed kunnen voortzetten als hij nu is (nouja; nog weer gaat worden, na de crisis).

Maar wat betekent de komst van de nieuwe generaties voor HR zelf? Want ook wij, HR Professionals anno 2012, zullen worden opgevolgd door de volgende generatie, of we die nou 2.0 of X of Y of Z noemen. Wat betekent dat voor de visie op HR? Wat betekent dat voor de positie van HR binnen de organisaties?

alphabet tegenwoordig (Alphabet tegenwoordig.JPG)
De generatie(s) die na ons komt (komen) zijn anders opgegroeid dan wij, hebben het vak anders geleerd dan wij, kijk alleen al naar het bovenstaande alfabet. Het tijdperk van aap-noot-Mies is definitief voorbij.

Het is in mijn ogen dan ook niet alleen van belang om te zorgen dat onze maatschappij is voorbereid op de komst van nieuwe generaties, maar zeker dat ons eigen HR-vakgebied is voorbereid. Alleen: hoe gaan we dat doen? Welke voorbereidingen of aanpassingen kunnen wij in gang zetten, zodat we ook ons eigen HR voorbereiden op de komst van de nieuwe generatie? Wat betekent de komst van die nieuwe generatie überhaupt voor HR?

0 reactie(s) op “Generatie Y en HR, hoe bereiden we ons voor?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.