Is referral recruitment de enige uitkomst?

Geschreven door Saskia van Diemen op donderdag, 5 april 2012 08:43

Recruitment is een Vak geworden. En de functie heeft een eigen karakter, met een eigen plek binnen organisatiestructuren. Dat komt onder meer tot uitdrukking in de ontwikkelingen die Recruitment doormaakt en het belang dat aan die ontwikkelingen wordt gehecht.

Zo heb ik afgelopen dinsdag een bijeenkomst over Referral Recruitment bijgewoond bij Milestone HRM. De insteek van deze bijeenkomst is het werven van nieuw personeel middels het ‘via-via’-kanaal wat dus met een mooie term referral recruitment heet; werving op referentie. Ik zag een presentatie van Social Referral, een (software)tool om de Recruiter(s) de referral werving concreet te kunnen laten begeleiden. Erg interessant en het zette me aan het denken.

Is dit een geheel nieuwe weg die Recruitment in slaat? Of is het een moderne variatie op iets wat al lang wordt ingezet? Ik denk terug aan een actie als ‘een tientje voor een vriendje’; is dat niet een vroege voorloper van referral recruitment en zijn dit soort acties door de jaren heen ontwikkeld tot deze huidige vorm. En dit in lijn met de technologische en maatschappelijke ontwikkeling?

Er lijkt wel een groter belang te worden gehecht aan Referral Recruitment. Mede doordat de loyaliteit van werknemers die via deze weg een organisatie binnen komen, significant groter is dan die via de meer anonieme kanalen worden geworven. Deze medewerkers blijven langer aan de organisatie verbonden en hebben een lager verloop. Echter is mijn vraag: is het gewenst om de gehele sociale kringen van je huidige werknemers binnen je organisatie te halen? Wat zijn de effecten daarvan? En hoe rijm ik dit referral recruitment en die in langere dienstverbanden tot uiting komende grotere loyaliteit, met de ontwikkeling dat de arbeidsmarkt meer en meer opdracht/rol/ZZP-gericht lijkt te worden?

Gaat referral recruitment eraan bijdragen dat je netwerk interessanter wordt dan wat je kunt (zie ook mijn blog Wat is belangrijker: wie ben je of wie ken je?)? En is dat een positieve ontwikkeling? Het kwam dinsdag tijdens de bijeenkomst ter sprake: je netwerk is geld waard en met de diverse tools ook daadwerkelijk in geld uit te drukken; is dat De Weg om nieuwe medewerkers te werven? En is degene met het duurste netwerk dan ook automatisch degene die het beste kan worden ingezet bij referral recruitment?


Reacties

Geef een reactie

Deel deze pagina
Wil jij onze blogger-community komen versterken?

Als blogger krijg je exposure in en via het netwerk van Expand. Ook is er een wekelijkse blogger-nieuwsbrief (optioneel) en een jaarlijkse bloggerborrel.

Meld je aan als blogger

De laatste reacties

Thu, 24 Jul 2014 12:33 door Chris Stapper op HRM'er, hoe blijft u op de hoogte van uw vakgebied?
Ik gebruik meerdere kanalen: Bloglines is de belangrijkse, dat is een RSS feed, waarmee ik me [..]

Thu, 24 Jul 2014 11:38 door Edwin op Wat zijn uw brandende HR vragen?
Cases zijn voor mij het meest interessant. Wat ik moet doen is vaak prima duidelijk, hoe dat he [..]

Tue, 15 Jul 2014 03:41 door Anna Post op Guilty pleasure
Wat is het toch heerlijk om in je functie van HR adviseur met altijd maar denken denken en nog [..]

Tue, 15 Jul 2014 09:43 door Marc Loohuis op Guilty pleasure
Guilty pleasures, maken voor mij een doorsnee dag ook tot een bijzondere! Ik ben het met je een [..]

Mon, 14 Jul 2014 01:41 door Chris Stapper op Diamond essence in plaats van HCM
Ik heb hier van het weekend eens over nagedacht. Wij hebben een overzichtelijk team en dat maak [..]

Fri, 11 Jul 2014 02:10 door Marijke M Dekker op 7 tips om LinkedIn te gebruiken als sollicitant
Perfect artikel, vooral de tip hoe je verfijnder vacatures op LinkedIn kunt zoeken, bedankt! M [..]