Luisteren om te leren (juist managers!)

Geschreven door Corinne Klaver op dinsdag, 24 april 2012 05:31

Actief  luisteren, oprechte interesse tonen, minder praten en meer in het NU leven, zou de communicatie tussen mensen sterk verbeteren. Het levert naar mijn mening tevens meer kwaliteit en energie op binnen organisaties.
Luisteren is geen passieve bezigheid. Je doet het met al je zintuigen, zoals je ogen, oren en gevoel voor prikkels en signalen uit je omgeving. Door te luisteren kun je veel van een ander leren,  je creatief vermogen kun je versterken en je raakt geïnspireerd. Samenwerken gaat beter en wordt leuker. In het algemeen vertellen mensen graag over wat ze hebben meegemaakt en wat ze doen in het dagelijks leven.

Een juiste balans tussen praten en luisteren vergroot het leervermogen binnen een onderneming. Door open vragen te stellen, een actieve houding aan te nemen en echt te luisteren, ontstaat er contact tussen mensen.  Je creëert hiermee  een betere uitwisseling van informatie en een prettige interactie. Dit lijkt in een periode van verzakelijking een belangrijke voorwaarde om als team en daarmee als bedrijf duurzaam succesvol te zijn.
Luisteren is overal en altijd belangrijk voor iedereen die wil communiceren en echt met een ander een relatie aan wil gaan.  Luisteren is de allerbelangrijkste communicatieve vaardigheid. Het is nog waardevoller dan vlot kunnen spreken en goed kunnen schrijven. Effectieve communicatie begint bij goed luisteren.

Als managers goed luisteren, kunnen ze veel ideeën halen uit andere mensen. De beste oplossingen ontstaan door elkaar te betrekken bij onderwerpen en elkaar te inspireren tot out of te box denken.  Zet de ontvanger aan, laat anderen ideeën uiten en neem die gretig in je op. Het is een gegeven dat  niemand alles kan weten en dat ondersteunt het belang van luisteren. Veranderingen en ontwikkelingen ook binnen het vakgebied Human resources gaan snel. Bijblijven is belangrijk en daarbij kan goed luisteren naar mensen in je netwerk en directe omgeving je uitstekend helpen.
De beste manier om te leren is  jouw luistervaardigheid te vergroten en dagelijks te benutten. Wanneer dit bewustzijn wordt vergroot, zal iedereen daar in de praktijk voordeel van ondervinden.

Succes met luisteren. Stilte is fijn !


Reacties

Geef een reactie

Deel deze pagina
Wil jij onze blogger-community komen versterken?

Als blogger krijg je exposure in en via het netwerk van Expand. Ook is er een wekelijkse blogger-nieuwsbrief (optioneel) en een jaarlijkse bloggerborrel.

Meld je aan als blogger

Op zoek naar een HR vacature of HR interim project?

Wellicht hebben we een passende functie voor u. Bekijk hier onze openstaande vacatures, of laat uw CV achter via een open inschrijving.

De laatste reacties

Thu, 31 Jul 2014 12:25 door Robert op  I am a greeter
@Nico: de vergelijking met Oost-Europa klinkt me helemaal niet vreemd in de oren. Sterker nog, [..]

Thu, 31 Jul 2014 09:42 door Chris Stapper op Iederééns talent moet gemanaget worden!
Beste Wilbert, Dank voor je reactie! Ik denk dat je de definitie van talent scherp benaderd; i [..]

Thu, 31 Jul 2014 08:29 door Cees op Iederééns talent moet gemanaget worden!
Goede observatie Chris en een uitgebreide reactie waard. Inmiddels 2 jaar geleden heb ik een l [..]

Wed, 30 Jul 2014 02:26 door Martin Overbeeke op  I am a greeter
Het zijn twee uitersten. In Europa en vooral de West-Europese landen is alles gericht op effici [..]

Wed, 30 Jul 2014 08:21 door Wilbert Noordhof op Iederééns talent moet gemanaget worden!
Interessant stuk! Ik zat te denken: wellicht zou de praktijk van talentmanagement erbij gebaat [..]

Tue, 29 Jul 2014 06:42 door Nico van den Bergh op  I am a greeter
Je kunt het maar beter niet in die Amerikaanse bedrijven rondbazuinen, maar die taakverdeling l [..]