Luisteren om te leren (juist managers!)

Geschreven door Corinne Klaver op dinsdag, 24 april 2012 04:49 in Talentmanagement

Actief  luisteren, oprechte interesse tonen, minder praten en meer in het NU leven, zou de communicatie tussen mensen sterk verbeteren. Het levert naar mijn mening tevens meer kwaliteit en energie op binnen organisaties.
Luisteren is geen passieve bezigheid. Je doet het met al je zintuigen, zoals je ogen, oren en gevoel voor prikkels en signalen uit je omgeving. Door te luisteren kun je veel van een ander leren,  je creatief vermogen kun je versterken en je raakt geïnspireerd. Samenwerken gaat beter en wordt leuker. In het algemeen vertellen mensen graag over wat ze hebben meegemaakt en wat ze doen in het dagelijks leven.

Een juiste balans tussen praten en luisteren vergroot het leervermogen binnen een onderneming. Door open vragen te stellen, een actieve houding aan te nemen en echt te luisteren, ontstaat er contact tussen mensen.  Je creëert hiermee  een betere uitwisseling van informatie en een prettige interactie. Dit lijkt in een periode van verzakelijking een belangrijke voorwaarde om als team en daarmee als bedrijf duurzaam succesvol te zijn.
Luisteren is overal en altijd belangrijk voor iedereen die wil communiceren en echt met een ander een relatie aan wil gaan.  Luisteren is de allerbelangrijkste communicatieve vaardigheid. Het is nog waardevoller dan vlot kunnen spreken en goed kunnen schrijven. Effectieve communicatie begint bij goed luisteren.

Als managers goed luisteren, kunnen ze veel ideeën halen uit andere mensen. De beste oplossingen ontstaan door elkaar te betrekken bij onderwerpen en elkaar te inspireren tot out of te box denken.  Zet de ontvanger aan, laat anderen ideeën uiten en neem die gretig in je op. Het is een gegeven dat  niemand alles kan weten en dat ondersteunt het belang van luisteren. Veranderingen en ontwikkelingen ook binnen het vakgebied Human resources gaan snel. Bijblijven is belangrijk en daarbij kan goed luisteren naar mensen in je netwerk en directe omgeving je uitstekend helpen.
De beste manier om te leren is  jouw luistervaardigheid te vergroten en dagelijks te benutten. Wanneer dit bewustzijn wordt vergroot, zal iedereen daar in de praktijk voordeel van ondervinden.

Succes met luisteren. Stilte is fijn !


Reacties

Geef een reactie

Deel deze pagina
Op zoek naar een HR baan of HR project?

Expand werft, selecteert en detacheert hooggekwalificeerde HR professionals.

Bekijk onze HR vacatures

Bekijk onze HR interim projecten

Wil jij onze blogger-community komen versterken?

Als blogger krijg je exposure in en via het netwerk van Expand. Ook is er een wekelijkse blogger-nieuwsbrief (optioneel) en een jaarlijkse bloggerborrel.

Meld je aan als blogger

De laatste reacties

Mon, 24 Nov 2014 12:23 door Mirjam op De magie van de X factor
Ik vind dat 3 op 1 moet staan. Je schrijft in de laatste alinea dat het begint met bewustzijn e [..]

Mon, 24 Nov 2014 09:28 door Robbert op Hoe speelt HR in op vertrekintentie werknemer?
Hoi Martin, Hele goede samenvatting, hier ben ik het volledig mee eens! Klinkt natuurlijk heel [..]

Fri, 21 Nov 2014 06:39 door Christie op Hoe creëer je zelf kansen op de arbeidsmarkt?
Ik sluit me aan bij Carole. Ik ben sinds halverwege oktober gestart als jobcoördinator voor 2 x [..]

Fri, 21 Nov 2014 02:11 door Martin Hendriks op Hoe speelt HR in op vertrekintentie werknemer?
Hoi Robbert, Het artikel op nu.nl trapt inderdaad een aantal open deuren in. Ik denk dat HR hi [..]

Wed, 19 Nov 2014 03:19 door Robbert op Werkgever? Neem een tennisser aan!
Goede situaties die je nu schetst! Hierin is win-win inderdaad erg belangrijk! Het was niet mi [..]

Wed, 19 Nov 2014 02:57 door Lizethe Keijzer op Werkgever? Neem een tennisser aan!
Ten eerste wil ik aangeven dat in blogs al snel gegeneraliseerd wordt om reacties uit te lokken [..]


Volg ons op Twitter, Google+, Linkedin en RSS
      
HR vacatures & HR projecten
U vindt ons op:
Kleine Gent 9
5261 BS Vught
Telefoon (073) 61 55 980
Email: info@expand.nl