Mensen raken gestresst van e-mail

08/06/2012 Leestijd: 2 minuten

Vandaag prikkelde een van de korte artikelen in de Intermediair mijn aandacht: ‘Mensen raken gestresst van e-mail’. Het artikel vertelt van een onderzoek onder 4.500 mensen, waaruit blijkt dat een derde van de onderzochte mensen gestresst raakt van e-mail, sms en online berichten op het werk. Een van de onderzoekers, Nicola Milllard, verklaart: “Omdat we overal en altijd kúnnen werken, hebben we het gevoel dat we ook altijd en overal móeten werken”. Zelf zet ze, om stress tegen te gaan, haar telefoon uit. En dat is precies wat we meer zouden moeten doen: niet bereikbaar zijn.

Helemaal niet bereikbaar zijn?

Nou ja, voor dringende zaken zou je altijd bereikbaar moeten zijn. Dringende zaken moeten nu eenmaal snel worden opgelost. Maar we worden ook ontzettend vaak gestoord door niet-dringende zaken. Bijvoorbeeld door mailtjes, smsjes, facebook berichten (terwijl we aan de bedrijfspagina werken), noem maar op. En dit leidt blijkbaar vaak tot stress. En tot afleiding: we richten ons even op iets anders en *poef* weg is onze aandacht. Al is het maar even, we zijn afgeleid.

Multi-tasken is een van de dingen die we NIET moeten doen, aldus energie-expert Tony Schwartz. Schwartz vindt overigens dat we ons niet op tijd-efficiëntie moeten richten, maar op ons energie niveau: tijd is gelimiteerd, maar door energiek te werken, kunnen we meer uit dezelfde hoeveelheid tijd halen.

Wat moeten we dus doen?

Ik ben een enorme fan van het doseren van e-mail. Ik schreef al ooit ‘Begin je werkdag NIET met e-mail‘, omdat je, door helemaal fris aan je dag te beginnen, soms tot oorspronkelijkere ideeën komt. Tenminste, ikzelf. Het artikel is een aanmoediging om eens iets anders te proberen. Maar het voorstel in het artikel uit de inleiding lijkt me nog waardevoller: doseer je e-mail naar twee keer per dag. Je bent dan ruim op tijd met het beantwoorden van al je e-mail. En tussendoor heb je alle tijd en ruimte om je op je taken te richten. Aangenomen dat je functie niet alleen bestaat uit het beantwoorden van e-mail.

Dat betekent ook dat je gerust je sms of mail-meldingen uit kunt zetten. Die leiden ook alleen maar af. Dus tenzij je op dat ene enorm dringende mailtje zit te wachten (en waarom word je dan niet gebeld in plaats van gemaild?): probeer je mail eens een halve werkdag uit te zetten. En kijk dan kritisch naar jezelf: krijg je meer gedaan?

0 reactie(s) op “Mensen raken gestresst van e-mail”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.