Netwerken in 2 minuten

Geschreven door Chris Stapper op donderdag, 20 november 2008 05:22 in HR varia

Netwerken kan snel, heel snel. En vorige week heb ik daar een zeer mooi praktijkvoorbeeld van gezien. op de personal branding borrel van Tom Scholte. Wat ik daar geleerd heb is dat je heel snel kunt weten wie iemand is en wat je voor elkaar kunt betekenen. En dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van de prettigheid van het gesprek.


Context

Wat deden we daar? Tom organiseerde een personal branding netwerkborrel voor iedereen die interesse had. Daar ontmoette ik onder andere Maaike Baartman, Kim Willems en Floor Drees, wiens personal brands hen vooruitgingen. Floor schreef al een mooi verslag van de borrel. Maaike schrijft haar scriptie over personal branding, meer volgt!

Handig: een goed naamkaartje
Bij binnenkomst wordt ons gevraagd een persoonlijk naamkaartje te maken. Er zijn verschillende kleuren kaartjes, pennen, stickers. Kortom: alles dat nodig is om je kaartje persoonlijk te maken en een beeld van jezelf neer te zetten.

Mijn kaartje is heel web2.0: veel beeld, weinig tekst. Inhoud? Mijn naam, functie (blog redacteur), een positieve sticker, mijn onderwerpen (internet, HR, filosofie) en een opmerking: "vraag meer".

De opdracht: netwerken in 2 minuten
Vijf van de aanwezigen hadden zich aangemeld om zich in twee minuten voor te stellen aan de groep. Zij lieten zien dat je in 2 minuten prima kunt vertellen wie je bent en wat je bezig houdt. Na de sprekers kreeg de hele groep van Tom de opdracht om één persoon die je niet kende te vinden, om mee te praten. En in twee minuten waarde voor elkaar te creëren. Kortom: vertel wat je bezig houdt en wat je voor de ander kunt doen?

Het resultaat? 25 levendige gesprekken onder mensen die elkaar niet kenden. De naamkaartjes zijn prachtige binnenkomers: waarom dit plaatje, wat houdt je functie precies in? En de opening van het gesprek is altijd: 'wat houdt je bezig?' en niet 'ik kan...'. Zo weet je zeker dat je inspeelt op wat de ander bezighoudt.
Na 2 minuten wisselen we van partner en beginnen we een nieuw gesprek.

Al met al een zeer leuk event. Nieuwe kennissen. En tof om Floor, Maaike en Kim in het echt te zien.

Praktische wijsheden!
Mijn belangrijkste lessen:
- Naamplaatjes kunnen heel functioneel én persoonlijk zijn;
- Netwerken hoeft niet lang te duren om zinvol/leuk/gericht te zijn;
- Een goed beeld van wat je voor andere mensen kunt doen helpt;
- Ga uit van de andere persoon;
- Zorg dat je je kaartje bij je hebt.

Deze lijst is niet uitputtend en ik wend me bij deze graag tot mijn lezers voor verdere aanvulling!


Reacties

Floor Drees schreef op 20 november 2008 12:51

Goeie post Chris. Het was leuk om jou ook te ontmoeten. Omdat je waarde voor elkaar moest creeeren, binnen een bepaalde tijd, luisterde je ook extra aandachtig naar je gesprekspartner. Een leerzame oefening.

Petra schreef op 21 november 2008 10:50

Chris,



Ook ik heb ooit genetwerkt op deze manier en vond het ook een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Maarre.... ik merkte wel dat ik met sommige gesprekspartners graag langer in gesprek wilde zijn en dus diepgang miste. Je wordt na 2 minuten echt geacht om weer te rouleren. Maar nogmaals een grappige versie die (denk ik) is afgeleid van het speeddaten.




Chris Stapper schreef op 22 november 2008 14:41

@Floor
Precies. Vaardigheden die je ook in andere situaties toe kunt passen.

@Petra
Af en toe wil je inderdaad een langer gesprek. Maar na 2x2 minuten speed-kennismaken is het netwerken nog niet afgelopen, dan kun je altijd terug naar degene waar je langer mee wilt praten.

Ik vraag me af of je met een langer gesprek een sterkere indruk achterlaat. Want in die 2 minuten ben je erg gefocust. Terwijl als je 'gewoon' met mensen praat, je die focus niet zo sterk hebt.

Kathalijne Schuurmans schreef op 25 november 2008 16:56

Leuk hoor personal branding, en super nuttig zo'n workshop! Ik heb net het boek 'Het merk ik' van Van Zwieten en Van de Grift gelezen, ook een echte aanrader. Het gaat niet alleen om de inhoud en wat je allemaal kunt, het gaat erom wie je als persoon bent en waar je voor staat.



Enne, als je bedenkt dat de eerste 7 seconden van een kennismaking vaak al beslissend zijn, dan kun je maar beter zijn voorbereid op een korte introductie van jezelf, die staat als een huis.

Runy schreef op 6 februari 2009 07:57

Weet iemand hoe ik aan de scriptie van maaike baartman kan komen?
Als Zzp-er is personal branding wel handig.

Runy schreef op 6 februari 2009 07:57

Weet iemand hoe ik aan de scriptie van maaike baartman kan komen?<br>Als Zzp-er is personal branding wel handig.

Chris Stapper schreef op 6 februari 2009 09:28

Beste Runy,


Maaike is op dit moment bezig met afstuderen. Zodra ze klaar is, zal haar scriptie hier online worden gezet.



Je kunt ook contact opnemen met Maaike via haar LinkedIn profiel en vragen of ze hem wil delen.


http://www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=32186174&authToken=2ymI&authType=name

Geef een reactie

Deel deze pagina
Op zoek naar een HR baan of HR project?

Expand werft, selecteert en detacheert hooggekwalificeerde HR professionals.

Bekijk onze HR vacatures

Bekijk onze HR interim projecten

Wil jij onze blogger-community komen versterken?

Als blogger krijg je exposure in en via het netwerk van Expand. Ook is er een wekelijkse blogger-nieuwsbrief (optioneel) en een jaarlijkse bloggerborrel.

Meld je aan als blogger

De laatste reacties

Fri, 17 Oct 2014 01:31 door Ellen van Bodegom op Vertrouwen, gevalletje van de geschiedenis herhaalt zich?
Hi Martin, Mooi verwoord én aanzettend tot denken. Eens met voorgaande commentaren. Daarop volg [..]

Fri, 17 Oct 2014 11:04 door Martin Hendriks op Vertrouwen, gevalletje van de geschiedenis herhaalt zich?
Hoi Peter, Je legt een interessante link. Vertrouwen en permitteren, waarbij je een onderschei [..]

Thu, 16 Oct 2014 10:16 door Peter Oskam op Vertrouwen, gevalletje van de geschiedenis herhaalt zich?
Martin, we zien elke dag inderdaad veel voorbeelden langskomen over hoe we wantrouwen organiser [..]

Thu, 16 Oct 2014 02:07 door Carole op Uitkomsten van onderzoek naar trends binnen HR 2014/2015 bekend!
Sorry, vorige reactie was van mij! Te vroeg opgeslagen! Denk dat deze link een goed beeld schet [..]

Thu, 16 Oct 2014 01:40 door Varole  op Uitkomsten van onderzoek naar trends binnen HR 2014/2015 bekend!
http://www.retentie-management.com/wat-is-een-hr-business-partner/ [..]

Wed, 15 Oct 2014 09:52 door Martin op Vertrouwen, gevalletje van de geschiedenis herhaalt zich?
Hoi Marc, Dank voor je reactie. Eens dat vertrouwen en eerlijkheid samen goed door een deur ku [..]


Volg ons op Twitter, Google+, Linkedin en RSS
      
HR vacatures & HR projecten
U vindt ons op:
Kleine Gent 9
5261 BS Vught
Telefoon (073) 61 55 980
Email: info@expand.nl