Netwerken in 2 minuten

Geschreven door Chris Stapper op donderdag, 20 november 2008 05:00

Netwerken kan snel, heel snel. En vorige week heb ik daar een zeer mooi praktijkvoorbeeld van gezien. op de personal branding borrel van Tom Scholte. Wat ik daar geleerd heb is dat je heel snel kunt weten wie iemand is en wat je voor elkaar kunt betekenen. En dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van de prettigheid van het gesprek.


Context

Wat deden we daar? Tom organiseerde een personal branding netwerkborrel voor iedereen die interesse had. Daar ontmoette ik onder andere Maaike Baartman, Kim Willems en Floor Drees, wiens personal brands hen vooruitgingen. Floor schreef al een mooi verslag van de borrel. Maaike schrijft haar scriptie over personal branding, meer volgt!

Handig: een goed naamkaartje
Bij binnenkomst wordt ons gevraagd een persoonlijk naamkaartje te maken. Er zijn verschillende kleuren kaartjes, pennen, stickers. Kortom: alles dat nodig is om je kaartje persoonlijk te maken en een beeld van jezelf neer te zetten.

Mijn kaartje is heel web2.0: veel beeld, weinig tekst. Inhoud? Mijn naam, functie (blog redacteur), een positieve sticker, mijn onderwerpen (internet, HR, filosofie) en een opmerking: "vraag meer".

De opdracht: netwerken in 2 minuten
Vijf van de aanwezigen hadden zich aangemeld om zich in twee minuten voor te stellen aan de groep. Zij lieten zien dat je in 2 minuten prima kunt vertellen wie je bent en wat je bezig houdt. Na de sprekers kreeg de hele groep van Tom de opdracht om één persoon die je niet kende te vinden, om mee te praten. En in twee minuten waarde voor elkaar te creëren. Kortom: vertel wat je bezig houdt en wat je voor de ander kunt doen?

Het resultaat? 25 levendige gesprekken onder mensen die elkaar niet kenden. De naamkaartjes zijn prachtige binnenkomers: waarom dit plaatje, wat houdt je functie precies in? En de opening van het gesprek is altijd: 'wat houdt je bezig?' en niet 'ik kan...'. Zo weet je zeker dat je inspeelt op wat de ander bezighoudt.
Na 2 minuten wisselen we van partner en beginnen we een nieuw gesprek.

Al met al een zeer leuk event. Nieuwe kennissen. En tof om Floor, Maaike en Kim in het echt te zien.

Praktische wijsheden!
Mijn belangrijkste lessen:
- Naamplaatjes kunnen heel functioneel én persoonlijk zijn;
- Netwerken hoeft niet lang te duren om zinvol/leuk/gericht te zijn;
- Een goed beeld van wat je voor andere mensen kunt doen helpt;
- Ga uit van de andere persoon;
- Zorg dat je je kaartje bij je hebt.

Deze lijst is niet uitputtend en ik wend me bij deze graag tot mijn lezers voor verdere aanvulling!


Reacties

Floor Drees schreef op 20 november 2008 12:51

Goeie post Chris. Het was leuk om jou ook te ontmoeten. Omdat je waarde voor elkaar moest creeeren, binnen een bepaalde tijd, luisterde je ook extra aandachtig naar je gesprekspartner. Een leerzame oefening.

Petra schreef op 21 november 2008 10:50

Chris,



Ook ik heb ooit genetwerkt op deze manier en vond het ook een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Maarre.... ik merkte wel dat ik met sommige gesprekspartners graag langer in gesprek wilde zijn en dus diepgang miste. Je wordt na 2 minuten echt geacht om weer te rouleren. Maar nogmaals een grappige versie die (denk ik) is afgeleid van het speeddaten.




Chris Stapper schreef op 22 november 2008 14:41

@Floor
Precies. Vaardigheden die je ook in andere situaties toe kunt passen.

@Petra
Af en toe wil je inderdaad een langer gesprek. Maar na 2x2 minuten speed-kennismaken is het netwerken nog niet afgelopen, dan kun je altijd terug naar degene waar je langer mee wilt praten.

Ik vraag me af of je met een langer gesprek een sterkere indruk achterlaat. Want in die 2 minuten ben je erg gefocust. Terwijl als je 'gewoon' met mensen praat, je die focus niet zo sterk hebt.

Kathalijne Schuurmans schreef op 25 november 2008 16:56

Leuk hoor personal branding, en super nuttig zo'n workshop! Ik heb net het boek 'Het merk ik' van Van Zwieten en Van de Grift gelezen, ook een echte aanrader. Het gaat niet alleen om de inhoud en wat je allemaal kunt, het gaat erom wie je als persoon bent en waar je voor staat.



Enne, als je bedenkt dat de eerste 7 seconden van een kennismaking vaak al beslissend zijn, dan kun je maar beter zijn voorbereid op een korte introductie van jezelf, die staat als een huis.

Runy schreef op 6 februari 2009 07:57

Weet iemand hoe ik aan de scriptie van maaike baartman kan komen?
Als Zzp-er is personal branding wel handig.

Runy schreef op 6 februari 2009 07:57

Weet iemand hoe ik aan de scriptie van maaike baartman kan komen?<br>Als Zzp-er is personal branding wel handig.

Chris Stapper schreef op 6 februari 2009 09:28

Beste Runy,


Maaike is op dit moment bezig met afstuderen. Zodra ze klaar is, zal haar scriptie hier online worden gezet.



Je kunt ook contact opnemen met Maaike via haar LinkedIn profiel en vragen of ze hem wil delen.


http://www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=32186174&authToken=2ymI&authType=name

Geef een reactie

Deel deze pagina
Wil jij onze blogger-community komen versterken?

Als blogger krijg je exposure in en via het netwerk van Expand. Ook is er een wekelijkse blogger-nieuwsbrief (optioneel) en een jaarlijkse bloggerborrel.

Meld je aan als blogger

De laatste reacties

Tue, 15 Jul 2014 03:41 door Anna Post op Guilty pleasure
Wat is het toch heerlijk om in je functie van HR adviseur met altijd maar denken denken en nog [..]

Tue, 15 Jul 2014 09:43 door Marc Loohuis op Guilty pleasure
Guilty pleasures, maken voor mij een doorsnee dag ook tot een bijzondere! Ik ben het met je een [..]

Mon, 14 Jul 2014 01:41 door Chris Stapper op Diamond essence in plaats van HCM
Ik heb hier van het weekend eens over nagedacht. Wij hebben een overzichtelijk team en dat maak [..]

Fri, 11 Jul 2014 02:10 door Marijke M Dekker op 7 tips om LinkedIn te gebruiken als sollicitant
Perfect artikel, vooral de tip hoe je verfijnder vacatures op LinkedIn kunt zoeken, bedankt! M [..]

Thu, 10 Jul 2014 11:56 door Nicole op Zo groei je naar je ware potentieel
Hallo Kasia, Wat heb je de weg naar innerlijke groei mooi omschreven! Hoop dat je meerdere a [..]

Wed, 9 Jul 2014 06:58 door John E op Wat zijn uw brandende HR vragen?
Waar ik mee bezig ben heeft vaak te maken met de actualiteit, bijvoorbeeld veranderingen in het [..]