Recensie “Het Sollicitatiealfabet”

18/07/2014 Leestijd: 1 minuten

De ondertitel van dit boek uit de reeks De Alfabetboeken (eerder verscheen Het Talentalfabet) luidt: “de juiste persoon op de juiste plaats in 26 hoofdstukken”. Met een voorwoord van Ton Heerts (voorzitter FNV) wil dit boek inspiratie bieden aan werkzoeker EN werkgever. Met een schuin oog naar de toekomst waarin (nog) meer beroep wordt gedaan op het aanpassingsvermogen van beiden.

De succesvolle organisatie kijkt verder dan het functieprofiel en schept ruimte voor talent en de ontwikkeling hiervan. Hiermee schept het boek zelf behoorlijke verwachtingen. Waar het boekje zeker in slaagt is het bieden van inspiratie. Een aantal onderwerpen die aan de letters van het alfabet worden gekoppeld zijn zonder meer fris en fruitig, zoals Aanvalluh. Deze bijdrage spoort aan tot actie, de nodige beweging voor werkgever en werknemer wordt gestimuleerd. Ook het pleidooi voor “Instinct” als recruitmentvaardigheid wordt vlot en vaardig door Chris Stapper (één van de auteurs) in het stuk “Babbelen” verwoord. Zonder meer inspirerend is het pleidooi van Pieter Taffijn (bij de R van Rommelig) om het CV te vervangen door het CF, waarbij de “F” staat voor Flexibilis. Niet alleen de motivatiebrief of mail moet toegesneden zijn op de vraag (in de vacature), ook de CV dient zo te worden opgezet. Dat strookt overigens niet met de opvatting van vakgenoten die aangeven dat je maar één “levensloop” kunt hebben….

Wie een helder overzicht van sollicitatie-items verwacht wordt teleurgesteld. Daar geven de titels te weinig houvast, soms is er sprake van een titel die de lading niet dekt. Dat is ook een manco van het alfabet-concept. Wie zoekt naar mooie bijdragen van betrokken schrijvers die de mens op het snijvlak van de arbeidsmarkt centraal stellen, vindt in dit boek genoeg van zijn of haar gading. Aanrader!