Review: “Zo simpel kan het zijn” van Richard Engelfriet

15/12/2015 Leestijd: 6 minuten

Hoewel ik na mijn afstuderen eind 2013 een beetje klaar was met de (vak) literatuur, blijft lezen over alles wat een mogelijke link heeft met mijn vakgebied, mijn grote passie, dus ik meldde mij spontaan aan toen er gevraagd werd om kandidaten voor het schrijven van een review. Gisteren kreeg ik het boekje in de brievenbus, vanmorgen ging ik zitten op de bank met het boek op schoot en……… ik heb het in één adem uitgelezen.

Het gaat om het boekje: “Zo Simpel kan het zijn” van Richard Engelfriet (Haystack) met als ondertitel “simpele oplossingen voor lastige problemen”.
Uitdaging voor mij als “reviewer” was om over het boekje iets te zeggen vanuit het HR perspectief. Dat bleek op zich helemaal niet zo moeilijk als ik in eerste instantie dacht.

Als HR professionals hebben we allemaal te maken met situaties waarin we denken …. “kan dat nou niet wat simpeler?” en daarop geeft dit boekje antwoord! Aan de hand van zeer herkenbare voorbeelden geeft Richard Engelfriet aan hoe alles een stuk eenvoudiger zou kunnen en hoe wij op die manier positieve invloed kunnen hebben op onszelf, mensen om ons heen (medewerkers) en op de organisatie in zijn geheel.

Boek bespreking zo simpel kan het zijn

“Moeilijk doen is blijkbaar heel simpel, terwijl simpel doen heel moeilijk is” geeft Richard in zijn boekje aan. En als ik daar over nadenk en ik lees de voorbeelden die Richard daarbij in zijn boek aanhaalt, dan is dat een waarheid als een koe!

Het boekje bevat in totaal 30 simpele oplossingen voor moeilijke problemen.
Ik heb een deel van die simpele oplossingen (die mij het meest aanspraken) verdeeld in 2 categorieën:
1. toe te passen in de (HR) beroepspraktijk (het grootste deel)
2. toe te passen op jezelf als individu in de beroepspraktijk of (zoals in mijn geval) in de situatie dat je op zoek bent naar een nieuwe baan (ik kan het helaas niet laten om de link te leggen naar mijn Weblog onderwerpen) voor een kleiner deel.

Toe te passen in de (HR) beroepspraktijk

4. “Is het bij u ook tijd voor een polderverbod?” : stop met vergaderen en geef mensen die een idee hebben waar ze in geloven de ruimte om ermee aan de slag te gaan.

8. “Stop met vinken en ga voor vonken!” Zet alle managementmodellen overboord!
Gebruik fouten om vonkgedrag aan te scherpen, niet om meer management in uw organisatie toe te voegen. Maak mensen alert en geef hen zelf verantwoordelijkheid om mee te helpen fouten te voorkomen en de organisatie te verbeteren.

9. “Weg met het takenpakket!” Iedereen heeft dezelfde functie. Vergaderen doe je alleen als mensen dat nodig vinden en projecten start je als je genoeg mensen hebt die er met jou in geloven. Je zorgt ervoor dat projectteams altijd klein blijven, zodat je altijd de “hoe kan ik je helpen” mentaliteit bewaart. Geef leden van een team een gezamenlijke taak en laat het leiderschap ontstaan door hen samen aan die taak te laten werken op de manier die het beste past bij het team.

13. “Merkt u iets van wat u meet?” Meten, evalueren, SMART …. Allemaal heel herkenbare kreten. Meetbaarheid is belangrijker geworden dan merkbaarheid.
Breng alle meetmomenten terug tot één vraag. Kunnen we één vraag bedenken waarmee we ècht merken wat het effect is van wat we doen? Geen MTO maar simpel de vraag: zou  hier ook blijven werken als u minder salaris krijgt?

14. “Hebt u al een regelvrije zone?” Ga simpel om  met regels en procedures en stel een regelvrije zone in, u gooit dan niet alle regels en procedures overboord maar geeft mensen wel de ruimte om procedures aan de kant te schuiven als de situatie daarom vraagt. Geef medewerkers zelf de verantwoordelijkheid om lastige situaties buiten het protocol om op te lossen.

19. “Het is tijd voor het pechprincipe”. Voor wie de strijd wil aangaan tegen de overvloed aan protocollen en richtlijnen en het simpel wil houden: omarm het pechprincipe en accepteer dat fouten gemaakt zullen worden. Natuurlijk mag u die fouten bespreken en ervan leren, maar laat niet elke fout de opmaat zijn voor weer een nieuw voorschrift.

23. “Verander de context en u verandert het gedrag”. Voorkom dat u slachtoffer wordt van de roep om gedragsverandering. Weiger mee te gaan met allerlei vrome praatjes over “elkaar aanspreken” of “een cultuurverandering bewerkstelligen”. Bedenk liever oplossingen die de context aanpassen.

25. “Simpel schrijven is heel moeilijk en ingewikkeld schrijven is heel makkelijk”.
Stop met de gedachte dat u volledig moet zijn om een boodschap over te brengen. Voor de meeste teksten geldt dat u helemaal niet volledig hoeft te zijn, maar dat uw tekst overtuigend is en mensen activeert. Richt u dus minder op informatie en meer op inspiratie.

Toe te passen op jezelf als individu (in de beroepspraktijk)

7. “Waarom u niet gewoon uzelf moet blijven”. Jezelf blijven is vaak een excuus om maar gewoon te blijven doen wat je altijd deed. Als u verder wilt komen in het leven moet u aan uzelf werken en uzelf veranderen.

10. “De wet van Wibi”. Ga niet afwachten en hopen op succes, maar ga aan de slag door anderen te laten zien wat u kunt en zet hierbij uw netwerk in. Overtuig iemand van je toegevoegde waarde door te doen!

15. “Stop met cliché diarree en start met kiezen.” Stop met “lucht verplaatsen” want daarmee zeg je eigenlijk niets. Maak keuzes. Zeg dat u A wilt doen en niet B. Beperk uzelf tot keuzetaal. Zeg wat u wel wilt doen en wat niet. U vergroot uw herkenbaarheid. Aan welke keuzes kan ik u herkennen?

17. “Simpel helpen: grote opbrengsten met kleine inspanningen.” Iemand helpen is geweldig simpel en ook nog eens heel eenvoudig, zeker als u gebruik maakt van uw eigen “showroom” en die van anderen. Vraag uzelf af waar u heel goed in bent of waar u eenvoudig toegang toe hebt en zet het in om anderen te helpen.

22. “Gelooft u nog in de mythe van harder werken?” Komt u erachter dat iets niet (goed) werkt, ga dan vooral niet harder werken, maar ànders werken. Het gaat niet om “druk zijn”, maar om het behalen van doelen.

Feitelijk behoeven bovenstaande citaten in de geschetste context geen enkele toevoeging van mijn kant meer. Waarschijnlijk kunt u, net als ik, bij ieder voorbeeld uit het boekje wel 10 voorbeelden uit uw eigen beroepspraktijk bedenken. Lees het boekje van Richard Engelfriet!

Als u er ook in gelooft dat simpel de oplossing kan zijn, ga dan de slag met jezelf en binnen uw eigen organisatie. Doe eens voorstellen die afwijken van de gebaande paden, laat eens zien dat simpel de oplossing kan zijn voor een gesignaleerd “probleem”. Feitelijk zijn de meeste problemen die we in organisaties tegen komen het gevolg van regels, procedures, protocollen, overlegstructuren etc. etc. Zouden we niet beter terug kunnen gaan naar simpel? Ik stem; JA!

0 reactie(s) op “Review: “Zo simpel kan het zijn” van Richard Engelfriet”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.