Schrijf na een afwijzing altijd een bedankbriefje! Beating the odds…

24/04/2015 Leestijd: 3 minuten

Nog niet zo lang geleden kwam ik op LinkedIn een artikel tegen met de titel “Writing a “Thank You” note after an interview”.

Die tekst trok meteen mijn aandacht en bracht mij in gedachten terug naar september 2013. Toen nog formeel in dienst bij mijn laatste werkgever en al op zoek naar een nieuwe leuke functie op HR, kwam ik in procedure voor een vacature bij een productiebedrijf in Noord-Brabant. Na ronde 1 te zijn doorgekomen, kwam ik in de volgende ronde aan tafel met diverse managers van het betreffende bedrijf en kreeg ik ook een rondleiding. Ik werd “gepakt” door de bevlogenheid, de betrokkenheid en de passie waarmee iedereen, over zijn/haar eigen vakgebied/afdeling sprak. Ook was duidelijk dat het (familie)bedrijf de factor mens hoog in het vaandel had staan en op allerlei terreinen bijzonder positief actief was op het gebied van relevante en actuele (HR) thema’s.

Je bent het niet geworden

Groot was dan ook de teleurstelling toen ik te horen kreeg dat ik “het niet was geworden”. Zoals verwacht bij een dergelijke bedrijf en procedure, werd de afwijzing deze keer wel bijzonder goed geformuleerd en toegelicht. Feitelijk kwam het erop neer dat ik samen met nog een andere kandidaat als laatste was overgebleven en dat wij beiden de “perfecte match” waren voor de HR vacature. Enige dat de doorslag had gegeven om voor de andere kandidaat te kiezen, was het feit dat zij ervaring had in de zelfde bedrijfstak. Balen dus! Ik weet nog goed dat ik op dat moment dacht “het was ook te mooi om waar te zijn”, maar toch, het is me altijd bij gebleven. Terug naar het (Engelstalige) artikel dat ik met interesse begon te lezen.

Een bedankberichtje sturen

Samengevat geeft het artikel aan dat “experts” op het gebied van jobsearch zeggen dat het goed is om na een interview de betreffende recruiter/HR functionaris/manager een “bedank berichtje” te sturen waarin je een aantal zaken opneemt. Dit zou kunnen helpen bij het krijgen van de baan, maar…. “Even if you do not get the job, sending a thank you email or message will leave a good impression with the hiring manager and can keep doors open for future endeavours”.

Positief verrast

En dat kan ik nu volledig onderschrijven! Na de bewuste afwijzing heb ik de directeur van het bedrijf een bericht gestuurd op LinkedIn. Een bericht waarin ik aan heb gegeven dat ik het jammer vond dat ik de functie niet had gekregen, dat ik de argumentatie echter volledig begreep en respecteerde, dat ik positief verrast was door de bevlogenheid, betrokkenheid en de aandacht voor de factor mens in het bedrijf en dat ik het bedrijf, de medewerkers en de nieuwe HR functionaris alle succes toewenste voor de toekomst.

Een hernieuwde kennismaking

En dat berichtje, nu ruim 1 ½ jaar geleden, was mogelijk de aanleiding voor dezelfde directeur om nu contact met mij te zoeken via LinkedIn. Letterlijk schreef hij mij “of ik geïnteresseerd zou zijn in een hernieuwde kennismaking”. En ja dat was ik zeker!

Inmiddels heb ik mijn contract getekend! Ik ga starten op 17 augustus en kan niet wachten deze super uitdaging aan te gaan! Voor alle werkzoekenden in mijn leeftijdscategorie (ik word binnenkort 56 jaar), blijf positief, blijf actief op de arbeidsmarkt en zeker op LinkedIn en uiteindelijk gaat het lukken!

0 reactie(s) op “Schrijf na een afwijzing altijd een bedankbriefje! Beating the odds…”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.