Waarom we allemaal in Sinterklaas geloven

06/11/2014 Leestijd: 2 minuten

Waarom we allemaal in Sinterklaas willen geloven. Over spanning tussen staf en lijn in organisaties, en hoe Sinterklaas hier als voorbeeld kan dienen. Let op: niet geschikt voor mensen met lange tenen.

Wie kent het niet? Als lijnmanager ambitieuze ideeën tot plannen smeden en dan je geremd voelen door IT, HRM of andere stafdiensten. Wat kunnen we van Sinterklaas leren?

Ga eens terug in de tijd en haal een herinnering op uit de tijd dat je naar een Sinterklaasviering bent geweest. Wat gebeurde daar? Hoe functioneerde de organisatie genaamd Sinterklaas BV? Hoe is deze onderneming georganiseerd? De hark in actie.
Daarvoor dienen we allereerst vast te stellen welke dienst of product dit bedrijf levert. Je zou kunnen stellen dat De Sint het product of de dienstverlener is. De dienst die hij verleent is het boeien en inspireren van vooral een jeugdige clientèle, van pak em beet 1 tot 7 – jarigen. Om uiteindelijk als output het volgende te leveren: het overhandigen van cadeaus aan zijn klanten en hen blijdschap te geven.

Hiervoor heeft hij een zeer platte, functionele organisatie ingericht. De Sint als CEO en uithangbord of visitekaartje van het bedrijf. Daarbij een operationele afdeling bestaande uit een bonte verzameling ondersteuners, genaamd Zwarte Pieten. Het bijvoeglijk naamwoord in deze functie, is bij navraag afkomstig van het smeer dat ze op zich krijgen. Dit omdat ze de smering in de wielen en radertjes van de organisatie zijn. Het is maar dat u het weet.
Naast deze functionaris is er nog een facilitaire rol die voor het transport verantwoordelijk is (het beroemde schimmelpaard), en tenslotte een bijzondere rol voor de Staf van De Sint. Deze laatste ondersteunt De Sint bij het uitvoeren van zijn primaire processen.

Hoe gaat dit in zijn werk?
Welnu, bij een geplande bijeenkomst heeft Facilitair zijn werk gedaan, draait de organisatie op vollen toeren. Er wordt druk heen-en-weer gesprongen, zoetigheden gestrooid en het pad vrijgemaakt voor de intrede van De Sint. Ondersteunt door zijn mooie gouden Staf (hiermee wordt uitgedragen dat de Staf op waarde wordt geschat), loopt hij tussen zijn klanten door naar het centrale punt. Eenmaal aangekomen neemt de operationele afdeling zijn Staf over en zet die op gepaste afstand van De Sint. Alle randvoorwaarden zijn goed ingevuld en De Sint kan aan zijn kernprocessen beginnen: contact maken met zijn klanten en cadeaus uitdelen. Aan het eind van zijn dienst ondersteunt zijn Staf hem weer bij het afronden van de dienstverlening. Zijn klanten nemen juichend afscheid van hem. Het klanttevredenheidsonderzoek zal weer hoge rapportcijfers opleveren.

Wie gelooft er nog in Sinterklaas?

0 reactie(s) op “Waarom we allemaal in Sinterklaas geloven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.