Wie heeft mijn werkplek gepikt? – boekbespreking

30/07/2015 Leestijd: 3 minuten

Autonomie is het sleutelwoord voor HNW. We moeten zelf kunnen beslissen waar we werken, wat we doen en hoe we onze prioriteiten stellen. In “Wie heeft mijn wekrplek gepikt” worden talloze voorbeelden gegeven van hoe je dit zou kunnen doen. Het boek kiest daarom heel terecht het perspectief van de werknemer die in een HNW wereld gegooid wordt waarin zij of hij thuis moet werken. Een verfrissend perspectief! De werkgever komt echter ook aan bod, met tips die doen denken aan “Leidinggeven zonder bevelen” (ook genoemd achter in het boek) dat natuurlijk een geweldige titel is om te lezen in deze context. Wie heeft mijn werkplek gepikt focust op drie HNW basics:

• Resultaat
  • Vertrouwen
  • Leiderschap

Vanuit deze drie basics werkt het boek naar allerlei bedoelde en onbedoelde effecten van HNW en vooral veel praktische voorbeelden van hoe men hier op in kan springen. Vooral als werknemer, maar omdat zo al dan niet bedoeld zeer tastbaar wordt gemaakt waar de problemen voor werknemers zitten, zou een werkgever hier ook learnings uit kunnen halen. Hieronder enkele van mijn favoriete passages.

Niet naar het werk, maar aan het werk

Een van de kernpunten wordt op pagina 37 heel mooi tastbaar gemaakt; hier begint het hoofdstuk leiderschap dat focust op zelfleiderschap (het belang van verantwoordelijkheid nemen als HNW-er) en noemt dat je niet meer naar het werk gaat, maar aan het werk. HNW draait om zelf resultaten willen bereiken. Een punt dat werkgevers mee zouden kunnen nemen in de manier waarop ze draagvlak scheppen voor HNW en de aanloop tot een HNW organisatie opzetten. En een duidelijke oproep aan werknemers om heel bewust aan de slag te gaan met wat ze oprecht willen bereiken. Dit is overigens ook een hat-tip naar Leidinggeven zonder bevelen, overigens een van mijn favoriete boeken.

Resultaatgericht leven

Wat duidelijk wordt gemaakt in dit boek is hoe belangrijk je persoonlijke focus is. HNW is populair omdat het mensen in staat stelt hun privé en werk beter te combineren. Toch ben je er zelf misschien het meest bij gebaat om deze twee minder sterk te scheiden en vooral te denken in wat je met je leven wilt bereiken. Als je dat weet, dan kun je HNW zo benaderen dat het je het meeste brengt. Op pagina 46 worden we aangemoedigd onze doelen eens helder op te schrijven: altijd een goede oefening.

Doe vooral waar je goed in bent

Op pagina 121 worden we aangemoedigd om vooral te doen waar we goed in zijn. Een advies dat overigens ook regelmatig terugkomt in onze HR Community interviews (met HR eindverantwoordelijken) en een advies dat waarschijnlijk niemand tegen wil spreken. Desalniettemin is dit waarschijnlijk een aandachtspunt voor iedere organisatie – en ook een punt waarop veel gewonnen kan worden als HNW niet goed loopt.

Los van de inhoud

• Wie heeft mijn werkplek gepikt? is erg vlot geschreven. De verwoording is kan erg speels zijn en de woordkeus is of lijkt soms ironische. Ik vond het daardoor leuk lezen en minder snel een opsomming worden, maar deze schrijfstijl moet je als lezer wel liggen.
  • De boeken die als ‘verder lezen literatuur’ achterin worden genoemd (Covey, Wie heeft mijn kaas gepickt, etc.) zijn absoluut ook aanraders.

Wie zou “Wie heeft mijn werkplek gepikt?” moeten lezen?

In iedere organisatie die in de startblokken staat om meer met HNW te gaan doen, of waar HNW nog niet loopt, zou iemand dit boek erbij kunnen pakken. Met de tips, maar vooral de ideeën over autonomie die aan de basis van de tips liggen, kan zeker een volgende stap worden gemaakt. En juist mensen die niet kunnen aarden in een organisatie waar HNW is ingevoerd kunnen baat hebben bij dit boek, het kan je op een luchtige manier een frisse kijk geven op wat je zou kunnen doen om je nieuwe (werk)plek te vinden in de nieuwe organisatie.

0 reactie(s) op “Wie heeft mijn werkplek gepikt? – boekbespreking”