Netwerken in 2 minuten

Netwerken kan snel, heel snel. En vorige week heb ik daar een zeer mooi praktijkvoorbeeld van gezien. op de personal branding borrel* van Tom Scholte. Wat ik daar geleerd heb is dat je heel snel kunt weten wie iemand is en wat je voor elkaar kunt betekenen. En dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van de prettigheid van het gesprek.

Context
Wat deden we daar? Tom organiseerde een personal branding netwerkborrel voor iedereen die interesse had. Daar ontmoette ik onder andere Maaike Baartman, Kim Willems en Floor Drees, wiens personal brands hen vooruitgingen. Floor schreef al een mooi verslag van de borrel. Maaike schrijft haar scriptie over personal branding, meer volgt!

Handig: een goed naamkaartje
Bij binnenkomst wordt ons gevraagd een persoonlijk naamkaartje te maken. Er zijn verschillende kleuren kaartjes, pennen, stickers. Kortom: alles dat nodig is om je kaartje persoonlijk te maken en een beeld van jezelf neer te zetten.

Mijn kaartje is heel web2.0: veel beeld, weinig tekst. Inhoud? Mijn naam, functie (blog redacteur), een positieve sticker, mijn onderwerpen (internet, HR, filosofie) en een opmerking: "vraag meer".

De opdracht: netwerken in 2 minuten
Vijf van de aanwezigen hadden zich aangemeld om zich in twee minuten voor te stellen aan de groep. Zij lieten zien dat je in 2 minuten prima kunt vertellen wie je bent en wat je bezig houdt. Na de sprekers kreeg de hele groep van Tom de opdracht om één persoon die je niet kende te vinden, om mee te praten. En in twee minuten waarde voor elkaar te creëren. Kortom: vertel wat je bezig houdt en wat je voor de ander kunt doen?

Het resultaat? 25 levendige gesprekken onder mensen die elkaar niet kenden. De naamkaartjes zijn prachtige binnenkomers: waarom dit plaatje, wat houdt je functie precies in? En de opening van het gesprek is altijd: 'wat houdt je bezig?' en niet 'ik kan...'. Zo weet je zeker dat je inspeelt op wat de ander bezighoudt.
Na 2 minuten wisselen we van partner en beginnen we een nieuw gesprek.

Al met al een zeer leuk event. Nieuwe kennissen. En tof om Floor, Maaike en Kim in het echt te zien.

Praktische wijsheden!
Mijn belangrijkste lessen:

  • Naamplaatjes kunnen heel functioneel én persoonlijk zijn;
  • Netwerken hoeft niet lang te duren om zinvol/leuk/gericht te zijn;
  • Een goed beeld van wat je voor andere mensen kunt doen helpt;
  • Ga uit van de andere persoon;
  • Zorg dat je je kaartje bij je hebt.

Deze lijst is niet uitputtend en ik wend me bij deze graag tot mijn lezers voor verdere aanvulling!

* Link werkt niet meer - verwijderd per 15-9-2015,red.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 20 november 2008

Reacties op Netwerken in 2 minuten

Floor Drees op 15 december 2015 16:45

Goeie post Chris. Het was leuk om jou ook te ontmoeten. Omdat je waarde voor elkaar moest creeeren, binnen een bepaalde tijd, luisterde je ook extra aandachtig naar je gesprekspartner. Een leerzame oefening.

Petra op 15 december 2015 16:45

Chris,



Ook ik heb ooit genetwerkt op deze manier en vond het ook een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Maarre.... ik merkte wel dat ik met sommige gesprekspartners graag langer in gesprek wilde zijn en dus diepgang miste. Je wordt na 2 minuten echt geacht om weer te rouleren. Maar nogmaals een grappige versie die (denk ik) is afgeleid van het speeddaten.





Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

@Floor
Precies. Vaardigheden die je ook in andere situaties toe kunt passen.

@Petra
Af en toe wil je inderdaad een langer gesprek. Maar na 2x2 minuten speed-kennismaken is het netwerken nog niet afgelopen, dan kun je altijd terug naar degene waar je langer mee wilt praten.

Ik vraag me af of je met een langer gesprek een sterkere indruk achterlaat. Want in die 2 minuten ben je erg gefocust. Terwijl als je 'gewoon' met mensen praat, je die focus niet zo sterk hebt.

Kathalijne Schuurmans op 15 december 2015 16:45

Leuk hoor personal branding, en super nuttig zo'n workshop! Ik heb net het boek 'Het merk ik' van Van Zwieten en Van de Grift gelezen, ook een echte aanrader. Het gaat niet alleen om de inhoud en wat je allemaal kunt, het gaat erom wie je als persoon bent en waar je voor staat.



Enne, als je bedenkt dat de eerste 7 seconden van een kennismaking vaak al beslissend zijn, dan kun je maar beter zijn voorbereid op een korte introductie van jezelf, die staat als een huis.

Runy op 15 december 2015 16:45

Weet iemand hoe ik aan de scriptie van maaike baartman kan komen?
Als Zzp-er is personal branding wel handig.

Runy op 15 december 2015 16:45

Weet iemand hoe ik aan de scriptie van maaike baartman kan komen?<br>Als Zzp-er is personal branding wel handig.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Beste Runy,

Maaike is op dit moment bezig met afstuderen. Zodra ze klaar is, zal haar scriptie hier online worden gezet.



Je kunt ook contact opnemen met Maaike via haar LinkedIn profiel en vragen of ze hem wil delen.

http://www.linkedin.com/profile?viewProfile=&key=32186174&authToken=2ymI&authType=name

Plaats zelf een reactie