4 redenen waarom je ex-medewerkers terug zou moeten halen

13/05/2019 Leestijd: 2 minuten

Er rust vaak een groot taboe op: ex-werknemers opnieuw aannemen. Het bedrijf inruilen voor een ander wordt namelijk al snel beschouwd als een onomkeerbare zet. De laatste jaren zien we echter een verandering in de houding van werkgevers ten opzichte van verlaters. Gezien de schaarste aan werkzoekenden met een sterk en geschikt cv, worden werkgevers steeds meer gedwongen om creatief te zijn in het recruitmentproces. Gaat het hier om pure noodzaak, of brengt dit juist voordelen met zich mee?

Hieronder vier redenen waarom het voor iedere werkgever verstandig zou zijn om open te staan voor ex-medewerkers.

1. Je bespaart tijd en geld tijdens het recruitmentproces

Een open positie invullen kan veel tijd kosten. Vooral wanneer de gevraagde kennis en ervaring specialistisch is, bestaat het recruitmentproces uit een flink aantal stappen. Vanaf het moment dat het cv beoordeeld wordt tot aan het laatste HR gesprek, zijn er zo een aantal weken voorbijgegaan. Deze kostbare tijd kun je besparen als je ex-werknemers aanneemt.

2. Ex-werknemers zijn sneller ingewerkt

Ex-werknemers hebben een grote voorsprong op nieuwkomers wat betreft inwerktijd. Ze zijn bekend met de IT systemen en andere bedrijfsprocessen. Ook hebben ze al een netwerk binnen het bedrijf opgebouwd, waardoor ze veel tijd besparen als het gaat om hulp inschakelen of interne sales.

Bovendien kennen ex-werknemers de bedrijfscultuur al goed. Hierdoor hebben ze minder tijd nodig om te wennen en zich op hun plek te voelen. Ex-werknemers kunnen daarom gemakkelijk worden ingezet in periodes van grote drukte waarbij er weinig capaciteit is voor intensieve begeleiding.

3. Passende competenties

Voor iedere werkgever is het een moeilijke afweging: wel of niet verder investeren in de ontwikkeling van personeel? Enerzijds worden werknemers waardevoller voor het bedrijf, anderzijds kan de investering verloren gaan wanneer werknemers besluiten het bedrijf te verlaten.

Het grote voordeel van het aannemen van ex-werknemers is dat eerdere investeringen in competenties zich nu opnieuw uitbetalen. De ex-werknemer die destijds gebruik heeft gemaakt van het opleidingsbudget, zal over competenties beschikken die naadloos passen bij je bedrijf. Ook brengen ex-werknemers nieuwe kennis, inzichten en ervaring met zich mee door hun tijd buiten het bedrijf.

4. Meer tevredenheid bij andere werknemers

In een markt met een tekort aan goed, getraind personeel kan het een uitdaging zijn om werknemers te behouden. Werknemers worden om de haverklap benaderd door recruiters via LinkedIn en andere kanalen. De bereidheid van een ex-werknemer om terug te komen, geeft een bijzonder positief signaal af aan andere werknemers. De ex-werknemer weet dat het gras elders niet groener is, en waardeert de sterke punten van het bedrijf. Deze tevredenheid zal ook anderen in de werkomgeving beïnvloeden.

Deze gastblog werd verzorgd door Robin Bakker van CVster. Wil je meer artikelen lezen of een cv maken? Bekijk dan ook eens de website van CVster.

0 reactie(s) op “4 redenen waarom je ex-medewerkers terug zou moeten halen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *