6 belangrijke eigenschappen van leidinggevenden volgens jongeren

18/07/2019 Leestijd: 4 minuten

Leidinggevend Nederland krijgt een ruime voldoende van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse jongeren tussen de 15 en 27 jaar dat Motivaction uitvoerde in opdracht van YoungCapital. Maar is een ruime voldoende wel genoeg in deze krappe arbeidsmarkt? En hoe krik je dat cijfer op?

Sleutelrol van managers

Gemiddeld geven Nederlandse jongeren hun directe leidinggevende een 7,2 als rapportcijfer. Volgens onderzoeker Jorn Lingsma van Motivaction is dat maar goed ook. “Maar liefst 84 procent van de jongeren geeft aan dat hun leidinggevende grote invloed heeft op hun werkgeluk. Daarmee hebben managers een absolute sleutelrol bij het behoud van jongeren in hun organisatie. Een slechte relatie met de manager is een veelgehoord argument voor vertrek, maar andersom geldt hetzelfde. In ons onderzoek zien we dat jongeren die hun manager een ruime voldoende of hoger geven, van plan zijn om veel langer bij hun werkgever te blijven. In tegenstelling tot jongeren die een zesje of lager geven,” aldus Lingsma.

Goede managers scheppen zekerheid

Wil je jongeren langer bij je houden, dan zijn goede leidinggevenden dus onmisbaar. Maar wat maakt een manager nu goed? We vroegen jongeren welke eigenschappen zij belangrijk vinden in hun directe leidinggevende. Onderstaand hun top zes.

–       82% – Waardering tonen
–       72% – Afspraken nakomen
–       69% – Vertrouwen tonen
–       68% – Eerlijk zijn
–       68% – Toegankelijk zijn
–       60% – Op een goede manier feedback geven

Hoogleraar organisatiepsychologie prof. dr. Astrid Homan vermoedt dat de behoefte aan waardering voornamelijk te maken heeft met verlangen naar zekerheid. “Jongeren hebben meer met onzekerheid op het werk te maken dan andere groepen. Ze hebben bijna nooit een vast contract. Als jouw manager waardering toont, laat hij of zij zien dat je waarschijnlijk langer mag blijven. Het gaat ook om bevestiging: je doet het kennelijk goed. Dat betekent dat je in de toekomst wel werk zult hebben, hier of elders.”

Homan vervolgt: “De hele top zes is te linken aan zekerheid. Als je leidinggevende afspraken niet nakomt en niet eerlijk is, kun je nergens op rekenen. Met een manager die jou niet vertrouwt, kom je niet ver in een bedrijf. Is je manager niet toegankelijk, dan kun je nergens terecht. Geeft-ie geen feedback, dan weet je niet hoe je ervoor staat.”

Zorg voor erkenning

Via een jongerenpanel* werd gevraagd hoe leidinggevenden zich kunnen verbeteren. “Wij willen gehoord worden. Letterlijk en figuurlijk”, aldus het panel. “Alleen zéggen dat we bij je terechtkunnen, is niet genoeg. Als je onze ideeën niet respecteert en niets doet met wat we vertellen, luister je niet echt. We krijgen stress van managers die alleen maar hameren op wat er niet goed gaat, en die ons constant blijven pushen. Het heeft trouwens weinig zin om dat te doen, want daar werken we echt niet harder door. In een open en positieve sfeer wel.”

“Feedback vinden we belangrijk”, vervolgt het panel. “Maar het is geven en nemen. We vinden het tof als je vraagt wat jij zélf zou kunnen veranderen. En vergeet een compliment op zijn tijd niet. Dat maakt dat we ons gezien voelen. Betrek ons ook bij besluiten. Want een beslissing die effect heeft op ons werk, heeft effect op ons. Een goede leidinggevende erkent dat en neemt ons hierin mee. Als dat niet kan, horen we graag achteraf waarom een bepaalde beslissing is genomen. Met context kunnen we die beter begrijpen en accepteren. Tot slot verwachten we dat een leidinggevende ons kansen geeft om te groeien.”

Erkenning is het sleutelwoord

Neem je als leidinggevende geen genoegen met een zeventje, dan lijkt ‘erkenning’ het sleutelwoord te zijn. Jongeren willen weten dat ze de moeite waard zijn om mee te werken. Dat ze gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Dat jij hun talenten ziet. Ze willen weten dat jij ze genoeg respecteert om naar te luisteren, afspraken na te komen en eerlijk tegen je te zijn. En dat ze jouw vertrouwen waard zijn. Niet alleen geef je ze met erkenning de zekerheid die ze als groentje op het werk zo hard nodig hebben, je sterkt ze ook in hun identiteit. Belangrijk, want die zijn jongeren nog volop aan het ontdekken, zo staat vermeld in de YoungCapital Recruitment Guide 2019-2020.

* In oktober 2018 organiseerde OneTwentyone een kwalitatief onderzoek met in totaal 26 jongeren tussen de 15 en 27 jaar. Het gaat om een diverse groep qua opleiding, geslacht, woonplaats, opleidingsniveau en werkervaring

0 reactie(s) op “6 belangrijke eigenschappen van leidinggevenden volgens jongeren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *