9 oplossingen om meer vrouwen aan het werk te krijgen in de logistiek

28/06/2019 Leestijd: 4 minuten

Alle sectoren in Nederland – een aantal uitzonderingen daargelaten – kennen een personeelstekort of komen heel moeilijk aan geschikt personeel. Organisaties kijken bij het selecteren van nieuwe medewerkers vooral naar de kennis en ervaring van kandidaten. Dat is nog altijd belangrijk, maar gezien de snel veranderende wereld is het tegenwoordig nog belangrijker om ook te kijken naar houding en gedrag en de wil om te leren. Functies veranderen snel waardoor een nieuwe medewerker zich dus moet kunnen aanpassen. Het lerend vermogen en gedrag zijn daarom een belangrijk selectiemiddel geworden. Maar goed, dat even terzijde.

Hoe staat het eigenlijk met de deelname van vrouwen in het arbeidsproces? Binnen de TU Eindhoven is men schijnbaar niet tevreden over het aantal (daar) werkzame vrouwen, want daar staan de vacatures van wetenschappelijk medewerker voor het komende 1,5 jaar alleen open voor vrouwelijke kandidaten. En onlangs las ik een artikel over het percentage werkende vrouwen in  Transport & Logistiek (T&L). Dat percentage bedraagt slechts 16% terwijl de beroepsbevolking uit zo’n 49.6% (our world in data, 2017) vrouwen bestaat.

Transport & logistiek = mannelijk

Het personeelstekort in de T&L is groot en wordt de komende jaren – althans dat is de verwachting – nog groter door een afname van het aantal Oost-Europese werknemers. Door economische groei in hun thuisland is er voor hen minder noodzaak om in het buitenland te gaan werken. Ze zijn tenslotte in eigen land nodig en ook daar stijgen de lonen. Mocht het daarnaast tot een Brexit komen, dan zou het zomaar kunnen zijn dat aldaar gevestigde Oost-Europeanen zich in Nederland gaan vestigen. Dat zou het tekort wat kunnen doen afnemen.

Terug naar het aantal vrouwen in de T&L. Waarom werken er in verhouding zo weinig vrouwen? Zijn er oplossingen te bedenken om dit aantal verhogen? Van oudsher is de T&L in trek bij mannelijke werkzoekenden, het is een mannenbolwerk. De mannelijke meerderheid is te dominant en zou vrouwen ervan weerhouden om te solliciteren (en dat in 2019!). Misschien is dit het eerste waar wij vanaf moeten; want bestaan er nog wel klassieke mannen- en vrouwenberoepen? Moeten we niet af van de stereotypen? Wat mannen kunnen, kunnen vrouwen ook. Helaas, vrouwen hebben over het algemeen geen hoge pet op van de sector T&L, maar ze zijn wel hard nodig. T&L klinkt ook niet sexy, terwijl het wel een leuke sector is om in te werken. De diversiteit aan werkzaamheden en het continue puzzelen om de hele logistieke keten te laten functioneren, maakt het aantrekkelijk. Zeker voor vrouwen, want vrouwen kunnen over het algemeen goed plannen en organiseren; een kerncompetentie in de T&L. Daarbij komt dat diversiteit van het personeelsbestand de groepsdynamiek binnen de organisatie verbetert. Het bevordert de innovatie en creativiteit op de werkvloer. Ik heb daar positieve ervaringen mee, jij ook?

Pallets stapelen

De sector heeft ook last van een aantal stigma’s die het voor vrouwen niet aantrekkelijk maakt om in de sector T&L te komen werken. Dit zijn stigma’s zoals: het is fysiek zwaar werk, het werk is saai en eentonig en er zijn geen doorstroommogelijkheden. Dat klopt dus niet. Ja, er is zwaar werk te vinden in menig warehouse, maar steeds meer zware fysieke arbeid wordt geautomatiseerd. Daarbij komt dat logistiek meer is dan enkel het stapelen van volle of lege pallets met een heftruck. Door het tekort aan personeel, mede door de vergrijzing en de beperkte instroom van talentvolle jongeren, is er veel behoefte aan nieuw talent – dus ook vrouwelijk talent – om de opengevallen plaatsen in te vullen. Binnen de sector is er tevens sprake van een sterke drive tot innovatie en vernieuwing. De vraag naar hoger opgeleide vrouwen neemt hierdoor alleen maar toe, zoals op het gebied van robotica, data analyse en logistiek.

De weg naar Rome

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, de ene is wat langer dan de andere en kost meer tijd om het doel te bereiken. Onderstaand een aantal oplossingsrichtingen welke wellicht niet onbekend maar nog wel vaak nog onbenut zijn.

  • Robotisering: maak fysiek zwaar werk minder zwaar door robotisering
  • Digitalisering: automatiseer eentonig werk
  • Salaris: voorkom een loonkloof tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers
  • Arbeidsvoorwaarden: biedt specifieke secundaire arbeidsvoorwaarden aan zoals ouderschapsverlof en/of kinderopvang
  • Werktijden: hanteer flexibele begin- en eindtijden
  • Wervingscampagnes: voer een opvallende wervingscampagnes
  • Samenwerking: werk samen met andere organisaties in de sector of regio
  • Thuiswerken: biedt – waar mogelijk – thuiswerken aan
  • Fulltime/parttime: biedt – al of niet tijdelijk – de mogelijkheid van deeltijdwerk aan

Soms staat de omgeving een doorgang in de weg. Maar organisaties in de logistiek die zich meer gaan richten op de werving van vrouwen boren daarmee een nieuwe bron van talent aan. Logisch toch?

met de tags: logistiek, arbeidsmarkt
0 reactie(s) op “9 oplossingen om meer vrouwen aan het werk te krijgen in de logistiek”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.