Aandacht voor elkaar maakt de organisatie wendbaar

12/12/2016 Leestijd: 2 minuten

In oktober vond het congres Talent & Performance Management plaats met diverse interessante sprekers waaronder Prof. dr. Lidewey van der Sluis en Ber Damen, COO van Berenschot Groep.

Een paar takeaways van dit interessante congres deel ik graag.  Zo kan het bijvoorbeeld moeilijk zijn voor managers om de vertrouwde, klassieke performance management cyclus los te laten. Toch kan dit een goede stap zijn. In een organisatie waar het gaat om een gemeenschappelijk doel, waarbij rekening wordt gehouden met de visie en de strategie van de organisatie, wordt de wendbaarheid van de organisatie vergroot en wordt performance management een middel in plaats van een doel.

De rode draad van deze dag is dat het voor een vernieuwend talent en performance management van belang is dat er een open dialoog plaats vindt tussen leidinggevende en medewerker. Juist tijdens een gesprek kom je te weten wat belangrijk is voor een medewerker om op die wijze de talenten van de medewerker goed in beeld te krijgen en verder te ontwikkelen. Doe dit gesprek in plaats van een “beoordelingsgesprek” en je krijgt veel meer te horen van een werknemer waar je als organisatie op in kunt spelen. Bijkomend voordeel: de innovativiteit van je organisatie gaat omhoog.

Daarnaast is het van belang dat je zorgt voor diversiteit in je organisatie; omdat je anders de kans loopt dat je als Hiring Manager de voorkeur geeft aan mensen die op je lijken. Het blijkt dat dit een valkuil voor vele Hiring Managers is, zorg dus voor diversiteit in je team.

En last but not least: veel HRM’ers zijn enorm gericht op de eigen afdeling en vergeten daardoor de business. Stap af van het navelstaar-effect en kijk wat de business nodig heeft.
Het klinkt als een cliché maar voor veel professionals is dit toch nog lastig om te doen: Geef elkaar aandacht!

0 reactie(s) op “Aandacht voor elkaar maakt de organisatie wendbaar”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.