Aandelen in het bedrijf biedt kansen voor kleine organisaties!

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Het gevecht om de juiste mensen voor een organisatie binnen te halen, is in volle hevigheid losgebarsten. In iedere directiekamer wordt nagedacht wat we talentvolle potentiële medewerkers kunnen gaan bieden. Gegarandeerd 15% meer salaris dan bij de concurrent? Twee auto’s van de zaak?

Aandelen in de zaak
Een van de minder in overweging genomen opties is een werknemeraandelenplan. Werknemers aandelen geven in het ‘eigen’ bedrijf heeft een gunstig effect op het commitment, de motivatie en tevredenheid van betrokken werknemers. Dat is interessant, ook voor een onderneming zelf, omdat tevreden werknemer doorgaans productiever zijn. Bedrijfswetenschapper Eric Kaarsemaker toont in zijn proefschrift aan dat werknemersaandeelhouderschap kan werken als instrument van personeelsbeleid. Op woensdag 20 december promoveerde hij aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

In Nederland komt werknemersaandeelhouderschap nog niet vaak voor: bij nog geen 4 procent van de ondernemingen hebben de meeste of zelfs alle werknemers de gelegenheid om tegen gunstige voorwaarden aandelen te kopen in het bedrijf. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten biedt 38 procent van de bedrijven die mogelijkheid, waarvan dan 23 procent van de werknemers (oftewel 25 miljoen Amerikanen) gebruik maakt.

Wanneer het werkt
Een belangrijke kanttekening van Kaarsemaker is deze:
werknemersaandeelhouderschap als instrument van personeelsbeleid werkt volgens hem uitsluitend als er ook aan andere instrumenten van personeelsbeleid aandacht wordt besteed. Met name: mogelijkheden voor werknemers tot deelname aan besluitvorming, winstdeling, informatiedeling, training om deze informatie te kunnen begrijpen en een formeel mechanisme om eventuele conflicten op te lossen (mediatie). Gecombineerd geven deze instrumenten een duidelijk signaal dat het management werkelijk gelooft in het werknemersaandeelhouderschap. Werknemers op hun beurt voelen zich serieus genomen en uitgedaagd.

Waar het werkt
Kaarsemaker stelt verder dat werknemersaandeelhouderschap het beste kan werken in middelgrote en met name kleine bedrijven. Weliswaar vergt het een investering, maar zeker als bedrijven de kunst bij anderen afkijken, is dat er een die zichzelf terugverdient – zowel op werknemersniveau, als op bedrijfsniveau.

Aantrekkelijk werkgeverschap
Ik denk dat een werknemeraandeelhouderschap zeker bij kan dragen om kleine en middelgrote organisaties beter te profileren in een zwaar bevochten arbeidsmarkt. Nog te vaak kiezen organisaties ervoor om ontwikkeling & ontplooïng als USP (unique selling point) van de organisatie centraal te zetten. Hoewel ontwikkeling & ontplooïngsmogelijkheden aantrekkelijk voor arbeidsmarktdoelgroepen zijn, claimen veel organisaties ditzelfde voordeel. En hoe meer organisaties deze mogelijkheden bieden, des te meer het voor een organisatie een “permission to play” (randvoorwaarden om door de arbeidsmarktdoelgroepen serieus in overweging te worden genomen om er te gaan werken) wordt. Werknemeraandeelhouderschap biedt daarom veel kansen. Profileer je bedrijf bijvoorbeeld als dé organisatie die uitblinkt in gemeenschappelijk ondernemerschap en waar iedere medewerker aandelen heeft in de zaak. Dan kun je je pas echt onderscheiden. Want er zijn nog maar weinig organisaties (slechts 4%) die dit voordeel claimen.

0 reactie(s) op “Aandelen in het bedrijf biedt kansen voor kleine organisaties!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.