Acht-baan: acht eigenschappen van succesvolle recruiters

18/05/2020 Leestijd: 6 minuten

In mijn eerste blog zal ik jullie meenemen in de wereld van recruitment. Zelf heb ik ongeveer 2,5 jaar gewerkt als recruiter binnen het domein Onderwijs. Hieronder schrijf ik over mijn ervaringen. Recruiter zijn. Wat is volgens jou een recruiter? Volgens het officiële VanDale woordenboek is de betekenis van het woord re∙crui∙ter: iemand die personeel werft. Volgens de cijfers noemden in 2019 bijna 15.000 Nederlanders in het HR-vakgebied zichzelf een ‘recruitment professional’. De vraag is hoe je als recruiter onder deze populatie het verschil kan maken en succesvol kan zijn.

Snelheid is key

Beeld je even een rollercoaster in. Je weet wel, zo’n super snelle achtbaan. De snelheid van deze achtbaan is te vergelijken met de hectiek die je kan verwachten in je werkomgeving wanneer je werkt als recruiter. Er komt een opdracht binnen, een vacature. Jouw taak is om deze vacature in te vullen door iemand te vinden die hiervoor gekwalificeerd is.

Overigens blijft dit meestal niet bij één vacature en zit er ‘spoed ’achter, doordat je als organisatie de klant/opdrachtgever zo snel mogelijk een passende oplossing wil aanbieden. Naast het vinden van geschikte professionals heb je nog andere zaken op je to-do list staan, zoals het voeren van intakegesprekken, het schrijven en (her)publiceren van vacatures en het up-to-date houden van HR-dossiers. Doordat de taken verschillend zijn, is het belangrijk dat je jezelf vaardig maakt in effectief searchen. Hier komt ook time management bij kijken.

Check-dubbelcheck

Het eerste wat je moet doen is voldoende vragen stellen over de vacature, zodat je uiteindelijk met de juiste informatie aan de slag kan gaan. Deze informatie is vaak afkomstig van de accountmanager die de vacature heeft opgehaald. Doordat je als recruiter nog een tussenschakel vormt, is de check- en dubbelcheck van de verkregen informatie erg belangrijk. Naast snelheid is nauwkeurigheid dus eveneens een belangrijke eigenschap voor een recruiter.

Zoektocht

Daarna begint je zoektocht naar de juiste professional! Jobboards afstruinen, professionals benaderen op LinkedIn en gebruik maken van je bestaande netwerk. In de praktijk heb ik gemerkt dat referral recruitment de manier is waaruit je de beste kandidaten kan halen. Referral recruitment wijst erop dat je meerdere kandidaten uit je bestaande kandidatenbestand werft. Ambassadeurschap is daarom essentieel in deze tijd. Op het moment dat iemand tevreden is over (in eerste instantie) jou als eerste contactpersoon, merk je dat iemand sneller geneigd is om jouw dienstverlening aan te bevelen aan bekenden. Klinkt logisch, toch?

Acht eigenschappen van succesvolle recruiters

Ik geloof dat veel succesvolle recruiters de volgende acht eigenschappen of vaardigheden hebben die zij met elkaar gemeen hebben.

1. Snelheid (hiervoor eerder beschreven)
2. Nauwkeurigheid (hiervoor eerder beschreven)

3. Nieuwsgierigheid

Als recruiter werk je met mensen en ben je nieuwsgierig naar wat mensen drijft. Ieder persoon hecht op een andere manier waarde en belang aan zijn/haar baan. Wat mensen precies belangrijk vinden in een baan, daar kom jij achter. Een diepte-interview over dit onderwerp is daarom ook gewenst. In de praktijk merk je dat veel mensen hier (nog) niet over hebben nagedacht. Aan de hand van een dergelijk interview kunnen jullie samen een lijstje maken van de zaken die belangrijk zijn. Op deze manier kan jij zien of je deze zaken kan waarborgen en/of iemand past binnen de organisatie.

4. Verwachtingsmanagement

Als recruiter werkt het niet echt mee als je iemand gouden bergen belooft die je niet waar kunt maken. Wat wel werkt, is het maken van een realistisch plaatje over hetgeen wat jij iemand kunt aanbieden, zoals de toelichting over de werkwijze van de organisatie. Op deze manier kan je samen met de kandidaat bepalen of een langetermijnsamenwerking en commitment interessant kunnen zijn voor beide partijen.

5. Toegankelijkheid

Kandidaten moeten jou op elk moment kunnen aanspreken. Zowel online als offline zichtbaarheid is daarom erg belangrijk. De oplossing is heel simpel: meer tijd besteden aan je (online) personal branding. Op deze manier raken anderen vaker bekend met jouw dienstverlening en zullen ze je benaderen als dat nodig is. Tegenwoordig is social recruitment een van de meest gebruikte manieren om kandidaten te werven. We zien dat wervingsactiviteiten steeds meer online gebeuren en er recruiters zijn die nieuwe wervingsmethoden gebruiken. Neem als voorbeeld de ‘vloggende’ recruiters.

6. Gedrevenheid

Als recruiter moet je in veel gevallen zoeken naar de speld in een hooiberg. Dit is vooral het geval bij de zoektocht naar schaarse profielen. Eigenschappen als gedrevenheid, doorzettingsvermogen en optimisme kun je in dat geval goed gebruiken. Hierbij is het wel van belang dat je hier niet in doorslaat. Zo is het bij het benaderen van nieuwe kandidaten belangrijk dat je dit niet op een agressieve manier/toon doet. LinkedIn zit vol met recruiters en de kans is groot dat kandidaten dagelijks worden overspoeld met berichten.

Wat ik vaak voorbij zie komen op LinkedIn, is dat ik zelf lange berichten krijg waarmee recruiters als het ware ‘gooien’ met aanbiedingen. Dergelijke benaderingen kunnen zeer onpersoonlijk overkomen, waardoor de kans klein is dat je als recruiter ook daadwerkelijk een reactie krijgt op je bericht. Wat wel werkt is, dat je in je benadering kort maar krachtig bent. Dit doe je door eerst jezelf en je dienstverlening te introduceren, hierna door ‘aanhakingspunten’ te vermelden (wat heeft jouw aandacht getrokken aan iemands profiel?) en vervolgens je bericht te eindigen met de vraag of iemand wel of geen interesse heeft in jouw dienstverlening.

7. Trots

Succesvolle recruiters staan zelf ook honderd procent achter hun eigen dienstverlening en dragen dit met trots uit. Dit heeft een positieve uitwerking op de beleving van de kandidaat. Immers kunnen trotse medewerkers de kandidaten beter overtuigen.

8. Consistentie

Hoe vaak lezen we berichten of horen we van kandidaten die na een intakegesprek nooit meer iets hebben gehoord van de recruiter? Dit is echt nergens voor nodig. Door duidelijk te communiceren en jouw vervolgstappen toe te lichten aan een kandidaat, kun je een hoop frustratie voorkomen. Aan het einde van een intakegesprek kun je dus gerust aangeven dat je iemand pas zal benaderen op het moment je een geschikte vacature je hebt voor iemand. Hiernaast is het ook goed om hierbij te zeggen dat, mocht je die persoon niet benaderen, je dan ook geen geschikte vacature heb kunnen vinden. Uiteraard kun je ook bij voorbaat al de juiste verwachtingen managen door vooraf het gesprek, bij de telefonische screening bijvoorbeeld, aan te geven wat het doel is van het intakegesprek. Omgekeerd kun je als recruiter ook rekenen op een proactieve houding van de kandidaat door aan te geven dat zij jou altijd mogen benaderen, indien zij vraagtekens hebben over de gang van zaken.

Einde van de rit

Bestaat de perfecte recruiter? Ik denk van niet. Als recruiter kan je er altijd naar streven om je werk zo goed mogelijk uit te voeren. In de praktijk merk je toch wel dat er uiteindelijk punten zijn waar jij als mens aan zal moeten werken. In dat geval helpt het als je regelmatig reflecteert op je eigen handelen. Welke kwaliteiten en potenties heb jij als persoon? En wat zijn jouw persoonlijke valkuilen? Als jij je bewust bent van deze zaken, kun jij deze goed benutten in je werk.

De hierboven genoemde eigenschappen zijn gebleken uit mijn persoonlijke observaties. Uiteindelijk is het (zoals bij ieder beroep en vak) belangrijk dat je dichtbij jezelf blijft. Nu ik aan het einde van dit artikel ben gekomen, merk ik eigenlijk dat ik onbewust bijna een soort vacaturetekst heb geschreven voor de functie van recruiter. Een acht-baan waar meer voor nodig is dan dat je wellicht in eerste instantie zou denken.

0 reactie(s) op “Acht-baan: acht eigenschappen van succesvolle recruiters”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.