Als werkgever een rots in de branding zijn: hoe dan?

12/01/2022 Leestijd: 2 minuten

Op een reguliere werkdag loop je door de kantoortuin. Je oogt valt op die ene medewerker die normaliter altijd vrolijk gedag zegt als je langsloopt. Dit keer gebeurt dat niet. Dit keer zit hij naar buiten te staren en ziet hij er moe uit.

Wat doe je? Ga je het gesprek aan? Of is dat niet aan jou? Het zal vast privé iets zijn, want je hebt niets bijzonders gehoord van je collega’s. Deze gedachten zorgen ervoor dat je de keuze maakt om niet op hem af te stappen. Een week later tref je een leeg bureau aan.

Je gaat verhaal halen bij zijn leidinggevende. Het blijkt dat de man in scheiding ligt en al enkele dagen niet op kantoor is geweest. De leidinggevende heeft verder niets besproken of ondernomen.

Het gesprek aangaan

Jij als werkgever belt hem persoonlijk op en vraagt of hij even kort naar kantoor zou willen komen voor een kop koffie of thee. Eenmaal op kantoor ga jij het gesprek met hem aan. Je stelt de vraag achter de vraag: “Ik hoorde dat je ziek bent, maar hoe gaat het nu echt met je?”

De man voelt de oprechtheid in jouw vraag en barst in tranen uit. Hij vertelt heel open wat de situatie is. Ook geeft hij aan wat voor een effect dit op hem heeft. Hij slaapt slecht, is moe en ervaart een slechte focus. Je geeft aan dat je je kan voorstellen hoe ontzettend slopend deze situatie kan zijn, en bekijkt samen met hem de mogelijkheden.

Jullie komen tot het volgende:

  • Hij komt de komende tijd halve dagen werken;
  • Hij start in de middag;
  • Hij mag gratis gebruikmaken van de diensten van jullie bedrijfsmaatschappelijk werker;
  • Eens per week heb je even kort een gesprekje met elkaar over hoe het gaat.

De medewerker kan het enorm waarderen dat je oprechte aandacht voor hem hebt en dat jullie samen tot deze tijdelijke voorwaarden konden komen.

De voordelen van deze aanpak

Wat zijn de eyeopeners van het bovenstaande verhaal?

  • Je hebt vanuit verbinding gewerkt en niet vanuit hiërarchie.
  • Je hebt wederzijdse betrokkenheid en loyaliteit gecreëerd.
  • Je hebt vanuit jouw goedheid en vanuit goed werkgeverschap gehandeld.
  • Je hebt hulp aangeboden.
  • Je hebt de medewerker weer halve dagen aan het werk gekregen, waardoor hij ritme/structuur en afleiding heeft.
  • Je hebt hiermee aan de voorkant geld bespaard (lees: halve dagen vs hele dagen en langer verzuim).

Had je niets gedaan, dan was de kans groot dat de man nog thuis zat en wellicht steeds verder zou ‘afglijden’. Al met al is dit een win-win situatie. En geloof mij maar: zo’n ‘interventie’ vanuit jou als werkgever in een donkere periode in iemands leven zal niet snel worden vergeten. Jij was de rots in de branding!

0 reactie(s) op “Als werkgever een rots in de branding zijn: hoe dan?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.