Arbeidsethos in Tsjechië

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

Inmiddels werk ik nu zo’n 2,5 jaar in Praag op de grootste geoutsourcede HR shared service center deal ter wereld. Vanaf onze locatie bedienen we 6 landen van uitstekende HR service, althans daar doet eenieder zeker zijn best voor.

Maar hoe zit het eigenlijk met onze interne Tsjechische HR afdeling? Nou, die hebben een ander idee van dienstverlening dan wij. We zullen de vergelijking eens maken. Zelf beantwoorden onze medewerkers vragen van klanten binnen 24 uur, ik wacht inmiddels 3 dagen op mijn resterende vakantiesaldo. Hé wacht, daar heeft onze klant toch een online tool voor? Wijzelf niet dus. Het leukste voorbeeld was eigenlijk van een collega die een vraag  over arbeidsvoorwaarden stelde in wat ingewikkeld Engels, hij kreeg de vraag of hij deze vraag niet in het Tsjechisch in kon dienen!

Voor mij als Nederlander klinkt dat natuurlijk vreemd, want als wij Engelstalige of Duitstalige klanten in hun moedertaal kunnen helpen dan zullen we dat zeker niet nalaten. En in een bedrijf dat veel buitenlanders aanneemt zullen ze toch bij HR ook wel mensen hebben die minimaal Engels spreken? Nou minimaal Engels hebben ze nog wel eens. En ook qua responstijd hebben ze duidelijk andere ideeën dan wij.

Maar doen ze hun werk dan slechter? Natuurlijk niet, maar er heerst een ander arbeidsethos in Tsjechië. Globaal genomen zijn ze minder servicegericht ingesteld en veel medewerkers zijn eigenlijk ontevreden over hun baan.  Dat is ook meteen wat Tsjechen en Nederlanders met elkaar gemeen hebben: ze klagen graag!

0 reactie(s) op “Arbeidsethos in Tsjechië”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *