Arbeidsmarktdynamiek van nu vraagt pofileringstalent

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

De ontwikkelingen in de arbeidsmarkt gaan snel. Wetgeving, arbeidsverhoudingen, communicatietechnieken, leveren een prachtige dynamiek op. Van een relatief saai vak als arbeidsmarktpolitiek is het bijna een sexy onderwerp geworden. Die beweging is echt van de laatste tijd.

Je kunt je al niet meer voorstellen dat er een tijd is geweest waarin werkgevers lifetime employment boden. Vaste banen voor onbepaalde tijd…Tot de negentiger jaren was dat nog redelijk normaal. Als einddatum van je contract werd je pensioendatum opgenomen. Je kon gerust stellen dat je een baan voor het leven had.

Daarna volgde het tijdperk van employability. De werknemers werd gaandeweg geleerd zorg te dragen voor de eigen bemiddelbaarheid. Ze werden regisseur van hun eigen loopbaan en werden gestimuleerd om hun CV “courant” te houden. Werknemers werd geleerd portfolio’s te maken, ze kregen opleidingsbudgetten en persoonlijke ontwikkelingsplannen om hun positie te versterken. Zowel voor de interne als de externe arbeidsmarkt. Werkgevers die steeds meer gingen reorganiseren hadden baat bij een flexibele formatie, bij mensen waar ze gemakkelijk afscheid van konden nemen. Ze wilden niet langer dat mensen vastgeroest zaten aan hun arbeidsplaats. Mobiliteit werd het nieuwe woord en er werd dus geïnvesteerd in employability.

In de tijd van nu zien we dat er nauwelijks onderscheid is tussen een flex baan en ZZP-schap. Vaste banen worden bijna een zeldzaamheid. Daarmee is een nieuw tijdperk aangebroken. Iedereen is eigenlijk ondernemer. En wat we zien is een verschuiving van employability naar leren hoe je je zelf zo goed mogelijk profileert. Het gaat er nu vooral om dat je al die skills en diploma’s die je aan je CV hebt toegevoegd kunt verkopen. En dat is toch even een andere sport. Want bij dat verkopen heb je ook jezelf in de etalage te zetten. Jij als persoon en als professional moeten kunnen pitchen. Je moet duidelijk kunnen maken waar je van bent, wat je in de aanbieding hebt, wat je komt brengen en wat je onderscheidend maakt.

De wereld is transparanter dan ooit. Iedereen is vindbaar op internet en als je dat niet bent, ben je niet relevant. Hard, maar realistisch. Een waarheid waaraan sommigen nog moeten wennen. Je kunt je dus maar beter leren verkopen. Profileren. Pitchen, solliciteren.

Gelukkig is dat te leren. Of je nu ZZP-er bent of werknemer. Zelf ben ik al ruime tijd op dit vlak bezig en maak ik vooral gebruik van video. De soms onwennige druk van een camera maakt dat je helemaal op scherp komt te staan. In dat proces doorbreek je barrières die je profileringsvaardigheid in de weg zitten. Uiteindelijk is het haalbaar, voor iedereen. We helpen je met het goede verhaal. Motivatie kun je zichtbaar maken. Energie en verbinding maken het krachtig en mooi om naar te kijken. We hebben een aantal puntjes op onze checklist waarmee we een script opbouwen. En voor je het weet heb je een spetterende pitch die indruk maakt. Als je dat eenmaal onder de knie hebt wordt het echt leuk. Dan kun je die pitch ook doen op netwerksessies of in een sollicitatiegesprek.

Het profileringstijdperk is aangebroken. Hoe ga jij je profileren?

0 reactie(s) op “Arbeidsmarktdynamiek van nu vraagt pofileringstalent”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *