Assessment: Revolutie

11/09/2008 Leestijd: 2 minuten

In de wereld van het werk worden bij assessment vier typen instrumenten gebruikt. Dat zijn:

  1. Capaciteitentest
  2. Vragenlijst
  3. Gedragsproef (simulatie)
  4. Interview

Elk type heeft zijn sterke en zwakke kanten. De capaciteitentest heeft een hoge voorspellende waarde, maar kandidaten hebben er vaak een hekel aan. Vragenlijsten geven een beeld van iemands gedragsvoorkeuren, maar zijn ‘fakebaar’ en hebben een lagere predictieve validiteit. Gedragsproeven – ook wel ‘assessment oefeningen’ genoemd – kunnen een hoge voorspellende waarde hebben en de acceptatie door kandidaten is hoger, maar alles staat of valt met de kwaliteit van de assessoren (de beoordelaars van het vertoonde gedrag). Tot slot het interview: erg populair bij selecteurs, maar alleen (potentieel) valide wanneer gestructureerd (en vooraf getraind) uitgevoerd.

De capaciteitentest en vragenlijst worden tegenwoordig via internet (al dan niet thuis) aan de kandidaat aangeboden. Voor de andere twee typen beoordelingen is een menselijke beoordelaar ‘live’ noodzakelijk. De voordelen van internet based testing zijn evident: goedkoop, snel en universeel. De nadelen zijn er ook: er moet altijd een betrouwbare internetverbinding zijn en elke kandidaat heeft een eigen computer nodig.

Op dit moment zijn kleine, draagbare spelletjescomputers populair. Hoewel ik niet goed thuis ben in de wereld van de gamers – een grote markt waar vele jongeren zich thuis voelen -, zie je overal spelletjes gespeeld worden op kastjes kleiner dan een pakje sigaretten. Een genre in deze game-business is de ‘brain trainer’: via allerlei leuke spelletjes – en testjes – wordt je brein in actie gezet. De niet onderbouwde claim is dat door te oefenen met dit soort ‘denk-spelletjes’, je brein beter gaat functioneren. In de gameswereld is het niet belangrijk zo’n claim te onderbouwen. Het is echter wel opvallend dat de ‘content’ – het soort opgaven – verdacht veel lijkt op gewone intelligentietests! En ik vermoed bovendien dat het werkt: ‘use it or loose it’. Het ligt voor de hand dat deze generatie kandidaten ook tijdens assessment ‘leuke’ instrumenten voorgeschoteld wil krijgen: “Gaming for a job”. Niet zo raar, want in Amerikaanse tanks c.q. vliegtuigen, lijkt de bediening op die van spelconsoles. De ‘echte’ wereld past zich aan, aan de wereld van de gamers. Assessment moet dus volgen.

Op mijn Apple iPhone heb ik een applicatie met de naam Brain Challenge (kosten € 8,- !!) die mijn brein traint en die mij test zo vaak als ik wil. Het is leuk om te doen en doet zeker beroep op mijn cognitieve vermogens (logica, numerieke intelligentie, geheugen, ruimtelijk inzicht, concentratievermogen). Deze applicatie (‘spelletje’) installeer je in no time via internet op je PDA en je kunt trainen en testen. Het zijn in mijn ogen echte tests!

Over een paar jaar worden kandidaten door een assessmentbureau (zijn die nog nodig?) uitgenodigd met de volgende tekst: “Neem uw eigen PDA mee, wij installeren daar tijdelijk onze diagnostische software op, die u in onze gerieflijke lounge op uw eigen manier kunt bedienen.” Testuitgevers: dit is de markt van de toekomst! Revolutie dus…

0 reactie(s) op “Assessment: Revolutie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *