Authentiek leiderschap

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Een term waarover we steeds meer horen en lezen en die we steeds vaker tegenkomen in management kringen is de behoefte aan authentiek gedrag. De manager van vandaag moet vooral authentiek zijn, zo luidt het nieuwe paradigma. Ik vroeg me af waar dat vandaan komt. Wie bedenkt het om dit soort thema´s on top of the list te zetten. Wellicht komt het uit de reeks ´binden en boeien´ waar we zolang de schaarste op de arbeidsmarkt heerst maar niet genoeg van krijgen. Of denken topmanagers dat hun bedrijf er echt op vooruit gaat als ze mensen aantrekken die helemaal authentiek blijven.

De volgende vraag is wat authentiek gedrag precies is, waar onderscheidt het zich door? Ben je dan helemaal jezelf in welke situatie dan ook? Laat je je volledig drijven door je innerlijke drijfveren. Speel je geen toneel? En hoe zit het met de stijlflexibiliteit die Ken Blanchard in zijn situationeel leiderschapsmodel beroemd heeft gemaakt. Hoeven we ons opeens niet meer aan te passen aan de veranderende situaties en kunnen we lekker authentiek blijven? Typisch weer zo’n dilemma die in ieder geval goed is voor het vullen van menig vakblad. Zelf heb ik als interimmer te maken met sterk wisselende bedrijfsculturen bij mijn opdrachtgevers. Een USP waarmee ik mezelf verkoop is dat ik me snel inwerk en me aanpas aan de gevestigde situatie. Mijn idee daarbij is dat je draagvlak daardoor in een hogere versnelling komt  en daarmee verveelvoudig je de kans dat je ideeën een beetje goed landen. Moet je daarbij af en toe een beetje theater techniek toepassen? Ja ik denk het wel, maar wat is daar nou eigenlijk mis mee.

In een recente opdracht maakte ik in het begin de fout door een beetje overenthousiast mezelf te zijn. In bepaalde vraaggesprekken vertelde men mij over de problemen waar het bedrijf mee te maken had en ik reageerde daarop. Geheel op mijn manier, Rotterdams, beetje rechtstreeks maar wel vanuit het hart. Vanuit mijn 27 jarige management ervaring, die in mijn uurtarief is inbegrepen, stelde ik af en toe vragen die mijn gezelschap op het puntje van de stoel bracht. Men was not amused. Het maakt kennelijk niet uit dat alles wat je bedoelt uitsluitend het doel heeft de organisatie uit de brand te helpen. Maar in NL heb je nu eenmaal te maken met heilige huisjes en gevestigde orde. Je moet indribbelen en in het begin zeker niet te authentiek overkomen. Eerst je een houding aanmeten die past bij die je clientèle. Dat prevaleert boven de kwaliteiten en competenties op persoonlijk niveau. Het effectief toedienen daarvan  vereist dat je je authenticiteit op zij weet te zetten ter faveure van creatief toneelspel. De kans dat je opdracht dan wat langer duurt is aanmerkelijk groter. Of de organisatie daar per definitie mee gebaat is komt op de tweede  plaats. De gevestigde orde wordt in stand gehouden  en dat telt in 9 van de 10 gevallen in NL veel meer.

0 reactie(s) op “Authentiek leiderschap”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *