Balans emotie (werknemer) en ratio (organisatie) leidt tot succes

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

De succesvolle manager heeft volop oog voor de emoties van zijn medewerker en slaagt erin die emoties in balans te brengen met de ratio van de onderneming. Ligt de balans voor een individu buiten bereik, dan is het een taak van de manager om zijn medewerker te prikkelen en te coachen om die balans weer te vinden. Als coachend leider is het de taak deze persoon weer in zijn kracht te zetten en daarmee weer effectief in zijn rol.

De mate waarin je emotie en ratio ontwikkelt en met elkaar in balans weet te brengen, bepaalt de mate waarin je als manager succesvol bent.

Het managen van emoties is gebaseerd op twee leidende principes:

1. Emotionele waarden:
Laat professionals zich ontwikkelen op basis van hun talenten en daar waar hun hart ligt. Dit maakt hen succesvol en excellent waardoor ze de organisatie naar een hoger plan kunnen trekken.
Hierbij is vertrouwen de basis.  Als manager investeer je in het creëren en in stand houden van vertrouwen tussen mensen onderling en tussen de medewerker en de organisatie. Hier ligt voor de leidinggevende een taak dit proces te faciliteren, te bewaken en ervoor te zorgen dat er waardering wordt geuit voor bereikte resultaten.

2. Rationele waarden:
Investeer en ontwikkel als manager ook bedrijfskundige kant van de onderneming. Zonder een stevige basis is er geen grond om de genoemde balans te vinden en behouden.

Bent u het met mij eens dat het in balans brengen van emotie en ratio garant staat voor succes?

Bron: boek managen met ratio en emotie, door Cees Buys

Plaatje dankzij Winifredxoxo op Flickr.

0 reactie(s) op “Balans emotie (werknemer) en ratio (organisatie) leidt tot succes”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *