Betrouwbaarheid onmisbaar in “onze wereld”

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Als HR dienstverlener werkt Expand al jaren samen met ZZP-ers en ik moet vaststellen in 99% van de gevallen naar volle tevredenheid. Soms gaat het echter fout, veroorzaakt door onbetrouwbaar gedrag. Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat er binnen de detacherings/interimbranche veel kaf tussen het bekende koren zit. Ook wij horen verhalen van interimmers waar wij steil van achterover slaan. Te laat of zelfs niet betaalde facturen voor geleverde diensten, doorschuiven van CV’s zonder dat er überhaupt met het bureau kennis is gemaakt en het plotseling terugtrekken van een toegezegde opdracht. Vorige week werden wij, eigenlijk voor het eerst, geconfronteerd met een ZZP-er die onbetrouwbaar bleek, een enorm verstorend proces voor ons, onze klant maar zeker ook voor de relatie tussen Expand en de ZZP-er.

Een van onze klanten heeft een interim project bij Expand uitgezet (waar anders ;-)) en onze consultant heeft na een zorgvuldige selectie 3 interimmers bij de klant aan tafel gebracht. Na 3 gespreksrondes viel de keuze op een ZZP-er waar Expand ook nog niet eerder mee samen heeft gewerkt, maar op zich leek het een prima match te zijn en werden de samenwerkingsafspraken gemaakt, zowel met de klant als met de ZZP-er.

Aangezien er haast was bij dit project zou de startdatum al 2 dagen na de eerste mogelijkheid tot tekenen van de overeenkomst liggen, snelheid was dus geboden. De interimmer zou dinsdag starten en tot onze grote verbazing volgt er de vrijdag daarvoor een mail (!) met daarin de opmerking dat meneer zich terugtrok uit het project en niet zou gaan starten. Als reden werd aangegeven dat hij zich niet kon vinden in 2 van de artikelen in onze standaard overeenkomst. Logischer wijze wilden wij hierover met hem in gesprek gaan maar de man was niet meer te bereiken, niet per mail, niet per telefoon of SMS. Tot op heden is er geen contact geweest, ondanks vele terugbel verzoeken, mails etc.

Natuurlijk hebben wij dit probleem voor onze klant kunnen oplossen door een nieuwe, prima kandidaat voor te stellen maar de grote frustratie voor Expand zit met name in het feit dat we niet tot een gesprek zijn gekomen met deze interim-manager. De wijze waarop deze man zich in dit proces heeft opgesteld is schadelijk voor de beroepsgroep, het werpt een smet op de interimmanager en laat ons in ieder geval achter met een kater van jewelste.

Needless to say dat deze man nimmer meer in een van onze bemiddelingen zal opduiken. Betrouwbaarheid is, zeker in ons vak, een groot goed…..

0 reactie(s) op “Betrouwbaarheid onmisbaar in “onze wereld””

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *