Boekbespreking Het Groot Complimenten Boek

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Met ontzettend veel plezier en aandacht heb ik het groot complimenten boek gelezen. Het is een prachtig uitgegeven exemplaar met veel kleur, vrolijkheid, heldere teksten en positieve woorden. Ik gebruik het dagelijks in de omgang met mijn collega’s en in mijn eigen coachpraktijk. Heerlijk om met dit onderwerp bezig te zijn en te ervaren dat het geven van een compliment zoveel positieve kanten heeft.
Ik ben mijn collega zeer dankbaar, dat hij mij dit boek heeft gegeven. Ik ervaar het als een groot compliment dat hij bij het zien van dit boek direct aan mij dacht. Veel hoofdstukken zijn voor mij inderdaad erg herkenbaar. Waar ik het meest blij van werd, waren de pagina’s over ‘maak ruimte voor het compliment’ en ‘sprakeloze complimenten’.

‘Maak ruimte voor een compliment’ is essentieel. Geen enkele handeling levert naar verhouding tot de moeite die het kost, zoveel geluk op als een klein compliment. Te vaak onderschatten we de kracht van een aanraking, een glimlach, een vriendelijk woord, een luisterend oor, een eerlijk compliment of de kleinste daad van zorg, die allemaal de potentie hebben om een leven te veranderen.

‘Sprakeloze complimenten’ maken indruk.  Een goed compliment maak je niet alleen met je mond of je toetsenbord, maar ook met je ogen, je oren, je gezicht en je handen. Daarmee laat je oprechte belangstelling, aandacht en waardering blijken. Timing is belangrijk en dat vraagt dat je als complimentgever heel goed observeert en luistert. Je waardering raakt een ander als pas echt als je in alles uitstraalt dat je het meent. Een arm om iemand heen kan sneller en duidelijker een boodschap overbrengen dan tientallen woorden. Aanraking kan de intentie van een uitgesproken compliment extra ondersteunen. Leg gevoel in je compliment, luister met al je zintuigen en blijf het geven van een blijk van waardering uiten.

Na het lezen van dit prachtige boek wil ik de schrijvers een groot compliment geven voor het feit dat ze de tijd en moeite hebben genomen om zo een handzaam en kleurrijk boek te schrijven. Ik raad iedereen aan om het te kopen dan wel weg te geven. Op deze manier wordt de omgang tussen mensen zowel binnen bedrijven als daarbuiten vast en zeker een stuk prettiger. Ik geloof sterk in de positieve bijdragen van het geven en ontvangen van complimenten. Het maakt het contact tussen mensen eenvoudiger, het werkt stimulerend, het daagt je uit om op een positieve manier naar elkaars handelen te kijken.  Zeker ook in tijden van economische teruggang zal het je helpen om alert te zijn en open te blijven staan voor kansen en mogelijkheden. We hebben elkaar nodig om samen te werken aan een positieve werkomgeving en het boeken van klinkende resultaten. Zeker in perioden van onzekerheid en stress zijn dit belangrijke stutten.

Ik ga in ieder geval door met het uitdelen van complimenten. Ik zal mijzelf ook blijven uitdagen om beter te worden in het ontvangen van complimenten. Het is fijn om door anderen gewaardeerd te worden en te ervaren wat blijkbaar bijzonder aan jezelf is. Ik geniet enorm als ik een ander zie stralen na het ontvangen van een compliment. Het is eigenlijk zo eenvoudig om relaties luchtiger en leuker  te maken.
Het mooiste compliment aan jullie is dat er een geweldig boek ligt waarmee jullie vrolijkheid brengen in de omgang met mensen.

Hartelijk dank voor dit groot complimenten boek.

0 reactie(s) op “Boekbespreking Het Groot Complimenten Boek”