Boekbespreking Leren creëren

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Zelfcreatie, zelfreflectie en overgaan tot actie, daar gaat dit boek over. Ik begin bewust met die woorden omdat de titel zou kunnen suggereren dat het om een creatief proces gaat waarbij je tekst of een schilderij zou produceren. Nu kan dit een uitkomst zijn van het boek, maar in eerste instantie gaat het om existentiële vragen: wie ben je, waar wil je naar toe, wat zijn je normen en waarden. Vragen waar HR professionals als het goed is dagelijks mee in contact komen; waar staan de mensen in je organisatie, wat drijft ze, welke rol speelt de organisatie daar in?

Het is geen leesboek, het is een werkboek, dat is ook belangrijk om te weten. Er staat genoeg leesvoer in om je door te laten werken. Maar het grootste gedeelte van het boek is om in te schrijven. Fantastisch, vind ik. We moeten af van de simpele boeken die ons vertellen wat we moeten doen en ons succes beloven als we deze of gene eenvoudige methode volgen om in een maand af te vallen of binnen een jaar miljonair, succesvol of wat dan ook te zijn. In dit boek móet je echt nadenken. Het werkt alleen als je echt iets wilt bereiken, maar dat geldt voor alle boeken.

Het boek is opgedeeld in zes hoofdstukken, die ook gelijk de processen zijn die je kunt doorlopen om antwoord te krijgen op je vragen. Deze processen zijn gebaseerd op de Creatiespiraal van Marinus Knoope en de processen zijn:

1. Bewust worden (inzicht)
  2. Perspectief vinden (ambitie)
  3. Zelfvertrouwen opbouwen (trots)
  4. Verbinding maken (aandacht)
  5. Verantwoordelijkheid nemen (daadkracht)
  6. Werkend maken (energie)

Hier moet ook zeker de bijzondere opbouw van het boek genoemd worden. Het idee is dat iedereen een proces heeft waar hij of zij op dat moment meer mee bezig is (zelf ben ik vooral bezig met aandacht en daadkracht). Om dat te ondersteunen zit het boek in een ringband; het heeft geen voor of achterkant. Je kunt dus precies daar beginnen waar je op dat moment het meeste behoefte aan hebt. Als je de methode volgt, kom je vanzelf bij de andere processen terecht. Die andere processen bieden vervolgens meer perspectief op je huidige situatie.

Leren creëren voor de HR professional

In mijn reviews neem ik altijd een kopje op wie het boek zou moeten lezen. In het begin legde ik al de link tussen dit boek en de HR functie, maar ik weet niet of iedere HR professional dit boek zou moeten lezen. Je moet het sowieso niet lezen als een HR professional, je moet het lezen als persoon. Het gaat er vooral om wannéér je dit boek leest. Iedereen die stoeit met een stap of andere ontwikkeling in zijn of haar loopbaan zou dit boek goed kunnen gebruiken. Het loopt je door sterke en zwakke punten heen, het biedt je nieuw perspectief over waar je goed in bent en het bevat hier en daar wijsheden en tips over wat je kunt doen, zodat je nieuwe energie op doet. Kortom: als je een concrete vraag of dilemma hebt die je voor jezelf wilt oplossen, dan kan dit boek daar zeker bij helpen. Overigens is het wellicht ook een goed boek om bij werknemers neer te leggen die met vergelijkbare vragen zitten.