Boekbespreking Present! Waarom Personal branding en HR samengaan

15/12/2015 Leestijd: 4 minuten

Personal branding en HR hebben voor mij zeer sterke raakvlakken. HR is de afdeling die de arbeid in een organisatie optimaliseert. En personal branding is een beweging die mensen aanmoedigt om werk te doen dat aansluit bij hun persoonlijke talenten en voorkeuren. Kortom: HR en PB zijn twee handen op één buik. Daarom lees ik graag Personal Branding boeken – en zo kwam ik recent op Present!, geschreven door Cees Harmsen. Present! doet twee dingen: het ontrafelt ‘Personal branding’ in tien niveaus (theorie). En het geeft je oefeningen, die je bestaande personal brand analyseren en helpen het verder uit te bouwen (toepassing). Hieronder volgt een korte bespreking van de inhoud van Present! en voor wie het een interessant boek kan zijn.

De tien lagen van personal branding

Cees bouwt personal branding op uit tien lagen:

1. Purpose: waar sta ik voor?
2. Passie: waar ga ik voor?
3. Persoonlijkheid: wie ben ik?
4. Potentieel: waartoe ben ik in staat?
5. Power: hoe gebruik ik mijn denkkracht?
6. Presteren: hoe bereik ik wat ik wil?
7. Provoceren: wat wil ik veranderen?
8. Positioneren: welk beeld van mijzelf wil ik creëren?
9. Pitch: hoe overtuig ik mijn doelgroep?
10. Present: hoe laat ik mijzelf zien?

De lagen bouwen op elkaar voort: de waarden die je belangrijk vind in het werk vormen de basis voor je andere overtuigingen, zoals waar je persoonlijk voor gaat (passie) en wie je bent binnen jouw vakgebied (persoonlijkheid en later: positie). Iedere laag heeft een hoofdstuk en per hoofdstuk wordt uitgelegd waarom de laag van belang is en welke positie ze inneemt in je brand. De hoofdstukken worden vergezeld van oefeningen die je meer inzicht geven in je persoonlijke brand. Hierbij is het goed om te bedenken dat je al een brand hebt. Je bent je wellicht niet bewust hoe het er uit ziet, maar je doen en laten in je vakgebied hebben je al een bepaalde positie bezorgd. De oefeningen in Present! kunnen je hier inzicht in geven én je helpen om opnieuw richting te geven aan je brand.

Eerlijkheid duurt het langst: oefeningen in managementboeken

Het grote gevaar van oefeningen en reflectievragen in een managementboek is dat veel mensen ze niet doen. Het idee is dan: ik ben druk, ik kan het me wel voorstellen zonder het op te schrijven. Het resultaat is dat men niet alles meekrijgen dat in het boek staat, omdat het voortbouwt op vragen die ze niet beantwoordt worden. De bijna onhaalbare uitdaging is om mensen zo ver te krijgen de oefeningen en reflectievragen toch te maken. Die uitdaging is het waard, omdat ze je de mogelijkheid geven mensen écht iets te leren dat ze bijblijft, omdat ze persoonlijk betrokken worden bij het lezen van het boek. Cees neemt een risico door behoorlijk veel oefeningen in zijn boek op te nemen. Maar met resultaat, want – eerlijk duurt het langst – ik heb een aantal oefeningen echt gemaakt. En dat is meer dan ik kan zeggen van veel andere managementboeken.

Persoonlijk vond ik twee vragen erg nuttig: de vraag naar de principes die ik in mijn werk volg en de vraag welke ideeën ik uitdraag. Ik kan me voorstellen dat ik het boek over enkele maanden opnieuw opensla, om dan met andere reflectievragen aan de slag te gaan.

Wanneer moet je present! lezen?

Present! heeft een duidelijk doel: om de lezer te helpen zijn personal brand verder te ontwikkelen. En hoewel iedereen een brand is, of heeft, zijn er periodes waarin dat brand relevanter is dan anders. Mensen die op enige termijn een carrière stap willen maken, kunnen veel aan Present! hebben. Ook mensen die merken dat hun brand en zelfbeeld ver uit elkaar liggen, kunnen met Present! veel inzicht krijgen in hun situatie. Het kan hen helpen om te zien waarom het beeld dat anderen van heb hebben en hun zelfbeeld uit elkaar lopen.

Afsluitend denk ik dat een brand iets is dat je continu ontwikkeld. En dat in een tijd waarin kennis en specialisatie een steeds belangrijker aspect van ons werken worden, iedereen een scherp beeld moet hebben van het werk dat bij hem past. Present! is een overzichtelijke en praktische handleiding om dit te realiseren en daarmee zeker de moeite waard.

Present! kunt u bestellen op Managementboek. Expand noch ondergetekende ontvangen op enige manier commissie over uw eventuele aankoop.

0 reactie(s) op “Boekbespreking Present! Waarom Personal branding en HR samengaan”