Boekreview Durf te vragen

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Durf te vragen is het beste managementboek dat ik dit jaar heb gelezen. Een managementboek belicht doorgaans een enkel aspect van een nieuw idee. Het geeft dan veel voorbeelden van het idee en een aantal redenen om er mee aan de slag te gaan. Maar het blijft op hetzelfde, praktische niveau hangen. Durf te vragen ontspringt die dans: het beschrijft een maatschappelijke ontwikkeling en werkt van daar Naar verschillende praktische toepassingen. Het beschrijft een manier van denken die kenmerkend is voor deze tijd – en daarmee een ontwikkeling waar we niet onderuit kunnen.

Wat is durf te vragen?

Het boek durf te vragen beschrijft eerst de geschiedenis van het ‘durf te vragen’ concept. Het begon met de bijeenkomsten, waar de aanwezigen keken wat ze voor elkaar konden betekenen, bijvoorbeeld qua netwerken, kennis en vaardigheden. Later ontstond vanuit een bijeenkomst de #dtv hashtag op twitter, toen nog #durtevragen.

De mooiste bijdrage van het boek is echter dat het de mentaliteit beschrijft die nodig is voor het #dtv concept. En dat het ons aanmoedigt om ook die mentaliteit op te nemen. Dit gebeurt door het geven van mooie voorbeelden, maar vooral door inzichtelijk te maken waarom het juist nu mogelijk is om elkaar om hulp te vragen: we hebben er de tijd voor en we zijn onderling zo sterk verbonden dat we makkelijk de mensen kunnen vinden die écht iets voor ons kunnen betekenen. Of waar wij echt iets voor kunnen betekenen.

Naast de uitwerking van het #dtv concept en de mentaliteit die er voor nodig is, bevat het boek talloze handzame tips. Tips om te leren de goede vragen te stellen, aan de juiste mensen. En om ook andere mensen te helpen op diezelfde manier. Het boek geeft enkele sprekende voorbeelden van wat er mogelijk is als mensen elkaar vragen durven te stellen. Een van de meest sprekende voorbeelden is Let’s do it 2008, waarbij 50.000 Esten het land in één dag opruimden.

Durf te vragen is dus een concept dat veel te maken heeft met het aanspreken van sociale overwaarde, voor een link naar HR, zie mijn artikel van vorige week: “Externe werknemers en sociale overwaarde“.

 #dtv en HR

De link naar HR is tweeledig. Ten eerste is er het aanspreken van sociale overwaarde, maar dat heb ik inmiddels al vaker genoemd. Het vinden van de juiste kennis of persoon bij het vraagstuk waar je mee zit, is bij uitstek een HR onderwerp. Ten tweede is er kennisdeling. Dankzij #dtv is het steeds minder vaak nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Via een goed gerichte #dtv kan snel iemand worden gevonden die toevallig net een vergelijkbaar beleidsstuk heeft geschreven. Organisaties zullen de komende tijd veel tijd en geld kunnen besparen, door te leren hoe ze sociale media zo in kunnen zetten dat ze er iets uit kunnen halen – en er iets aan terug kunnen geven. Dit kan enorme besparingen opleveren in tijd (om iets te bedenken), in opleidingskosten en in het reageren op een steeds sneller veranderende omgeving. HR zou er goed aan doen om hier het voortouw in te nemen, het is een manier om duidelijk waarde toe te voegen aan de organisatie.

Het boek Durf te vragen is een mooi punt om in te stappen: het geeft je een idee van de #dtv ontwikkeling, van wat er allemaal tot nu toe mee bereikt werd. En het helpt je om na te denken over hoe je je in sociale netwerken moet begeven en hoe je je vragen moet stellen. Ook helpet het boek om de lezer enthousiast te maken voor het concept. Het boek kan dus ook gebruikt worden om anderen te enthousiasmeren.

0 reactie(s) op “Boekreview Durf te vragen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.