Bonus ter bevordering van loyaliteit werknemers werkt niet

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

Het binden van werknemers met behulp van een loyaliteitsbonus heeft niet het gewenste effect. Dit blijkt ook weer eens uit recent onderzoek van Effectory* op basis van ruim 175.000 uitspraken van medewerkers over werkbeleving.

Volgens mij is dit fenomeen al langer bekend. Veel werkgevers willen dit echter niet laten doordringen en blijven hun eigen strategie voeren, zonder echt naar de medewerkers te luisteren. René Herremans schreef hierover al eerder het volgende op dit weblog:

“Deze trend berust echter op een hardnekkig misverstand dat loyaliteit te koop is. Nu zal dat voor sommige mensen opgaan maar voor het grootste gedeelte van de beroepsbevolking gaat loyaliteit in essentie niet om geld. Geld werkt meer als dissatisfier dan als satisfier. Meer geld werkt bovendien maar heel kort, op het moment dat je het krijgt is het een blijk van waardering, daarna wordt het al weer snel als een verworvenheid gevoeld.”

Nu is het te hopen dat door dit recente onderzoek werkgevers weer kritischer gaan kijken naar hoe zij werknemers aan hun organisatie willen binden en niet zomaar een zak geld opentrekken en hier en daar gaan verdelen. Dat er, naast bonussen, mogelijkheden genoeg zijn ter bevordering van loyaliteit is duidelijk. Vooralsnog is het beleid bij veel organisaties teveel gericht op de werving van nieuw personeel en wordt er te weinig gedaan aan het behoud van bestaand personeel.

Het onderzoek van Effectory geeft aan dat de loyaliteit van medewerkers beter kan worden beïnvloed door het het creëren van een prettige werkomgeving, doorgroeimogelijkheden en een leuke, uitdagende inhoud van de werkzaamheden.

Lees hier het artikel “Binden van werknemers, dé kerncompetentie van toekomstige top-bedrijven” van René Herremans.

 

* Link werkt niet meer per 25-6-2015

0 reactie(s) op “Bonus ter bevordering van loyaliteit werknemers werkt niet”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.