Bouw een goed onboarding programma met deze 4 bouwstenen

10/02/2015 Leestijd: 3 minuten

Er zal de aankomende jaren een groep medewerkers de arbeidsmarkt opkomen die anders naar werk kijkt dan dat voor de crisis het geval was. Werken moet plaats en tijd onafhankelijk kunnen en iedere dag naar hetzelfde kantoor lijkt niet meer zo gewoon als dat ooit was. De nieuwe generatie denkt minder in ‘de droombaan’ en meer in de ‘uitdagende opdracht’. De uitdaging is dan ook om deze nieuwe groep collega’s op een efficiënte en slimme manier te onboarden, zodat zij snel “ingeburgerd” en productief kunnen zijn. De vraag is dus hoe je deze groep snel connected krijgt.

Bouw een goed onboarding programma met deze vier bouwstenen

Waarom formele onboarding?

Binnen veel organisaties is er vaak niemand formeel verantwoordelijk voor onboarding van nieuwe medewerkers. Is dat recruitment, de HR Business Partner of toch gewoon de manager? Meestal doen verschillende betrokkenen een ‘stukje’ waardoor het risico ontstaat de eerste dagen, weken en soms maanden van de felbegeerde nieuwe medewerker rommelig verlopen. Niet goed, zeker als je weet dat een slecht verlopen onboarding van grote invloed is om hoe de nieuwe medewerker zijn nieuwe werkgever percipieert. Zo komt uit onderzoek naar voren dat een slecht verlopen eerste werkdag in 4% van de gevallen de belangrijkste reden is om de organisatie te verlaten. Ook is een kwart van de nieuwe medewerkers vindt minimaal één aspect van zijn nieuwe baan tegenvallen en is niet te beroerd om hier online met vrienden over te praten.

Recent onderzoek geeft ons 3 key performance indicators die pleiten voor een formele en gestructureerde onboarding van nieuwe en/of flexibele medewerkers. Bij de best-in-class organisaties (met een gestructureerde onboarding aanpak) blijkt dat:

  • 62% van de medewerkers zijn doelstellingen haalt in het eerste jaar, ten opzichte van 17% die geen formele onboarding heeft gehad
  • Een toename in tevredenheid van 33% (jaar-op-jaar) van hiring manager ten opzichte van een afname van tevredenheid van 3% in organisaties zonder formele onboarding
  • 91% medewerker retentie in organisaties met een formeel onboarding programma t.o.v. 30% zonder formele onboarding.

De bouwstenen van een goede onboarding

Laten we beginnen bij de basis: wat zijn nu eigenlijk de bouwblokken van een goed onboardingproces? Als we wederom kijken naar best-in-class dan zijn vier elementen te onderscheiden, beter bekend als “de 4 C’s van onboarding”:

  • Compliance: al het papierwerk en de administratieve taken. Denk aan informatie over pensioen, het verkrijgen van een email account of login informatie.
  • Clarification: het begrip dat de nieuwe medewerker krijgt over wat er van hem verwacht wordt. Dit houdt in dat de verantwoordelijkheden en doelstellingen duidelijk zijn, bij zowel de nieuwe medewerker als de manager (en het team)
  • Culture: gaat over de uitgesproken en niet uitgesproken regels van de organisatie. Het is belangrijk om te weten hoe de formele én informele lijnen lopen in de organisatie zodat iemand snel zijn weg kan vinden.
  • Connection: gaat over de verbinding met de missie, de visie en het het team. Kortom, ervoor zorgen iemand zich snel ‘part of the family” voelt.

De conclusie uit bovenstaande is dat organisaties die inzetten op een goed gestructureerd onboarding programma een belangrijke slag zullen slaan in de ‘war for talent’. Zij zullen de aankomende jaren verschil maken: betere prestaties, toename in medewerkertevredenheid en hogere retentiepercentages. En… Kandidaten lijken de keuze voor hun nieuwe werkgever mede te bepalen o.b.v. de kwaliteit van het onboarding programma. Genoeg reden dus om dit vergeten stukje van employer life cycle eens goed onder de loep te nemen… HR: Get connected!

0 reactie(s) op “Bouw een goed onboarding programma met deze 4 bouwstenen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *