Bronnen van Innovatie

15/09/2008 Leestijd: 2 minuten

Hoe komen we tot innovatie? Innovatie is het invoeren van iets nieuws. Voor bedrijven is innovatie een manier om uit te breiden, om de concurrentie voor te blijven, om efficiënter te werken. De eerste moeilijkheid aan innovatie is: hoe kom je er toe? Waar komt het briljante idee vandaan dat uw bedrijf de enorme boost gaat geven waar iedereen naar uitkijkt? In dit artikel geef ik een bron van innovatie, gecombineerd met een succesverhaal.

Achtergrond

In juni schreef ik in het artikel Hoe leer je innoveren?. In dit artikel verwees ik naar een briljante presentatie van Tom Peters. Peters schrijft onder andere over excellentie. In deze presentatie stelt hij ‘Innovation is actually easy, not hard’. Om te innoveren heb je de volgende mensen nodig: ontevreden klanten, “Off the scope competitors”, “Rogue employees” en “Fringe suppliers”.
De mensen dus, die vanuit het perspectief van uw organisatie ‘anders’ zijn, op een negatieve manier. Iets wrikt er tussen uw organisatie en deze mensen. En juist omdat zij anders naar uw organisatie kijken, zijn zij in staat u te helpen uw organisatie te verbeteren.

Succesverhaal!

En vandaag las ik een bijzonder interessant succesverhaal op TechDirt. Het gaat over de Britse game developer, Positech Games.
Game developers kampen al jaren met piraterij. Potentiële klanten maken illegale kopieën van software. Daardoor lopen de ontwikkelaars geld mis. Positech Games heeft geprobeerd daar iets mee te doen. Ze hebben piraten gevraagd wáárom hun software werd gekaapt. En de piraten reageerden, in trossen.

Positech is op dit moment bezig om de feedback van de piraten over te nemen. Op deze manier zal een deel van de piraten, die anders hun spellen zou ‘kapen’, hun spellen legaal aanschaffen. En wat heeft het gekost? Een vraag aan het publiek.

Dus wat gaan we doen?

We gaan communiceren. Juist met het personeel dat buiten de boot lijkt te vallen. Met de ontevreden medewerker, de chagrijnige ICT’er of de altijd maar googlende accountmanager. Vraag hen waarom ze doen wat ze doen. En gebruik hun feedback als basis voor nieuwe ideeën. Want van deze mensen krijgt u in ieder geval iets afwijkends te horen, iets dat u niet hoort van een ‘gewone, normale’ medewerker.

0 reactie(s) op “Bronnen van Innovatie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.