Campagne: aandacht voor jeugdwerkloosheid

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

Werkloosheid onder jongeren is altijd wel een onderwerp waarover veel wordt gesproken. Vandaag de dag, tijdens de nasleep van de economische crisis, is de werkloosheid onder jongeren er nog niet beter op geworden. Tijd voor een campagne!

Vandaag start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met een nieuwe campagne, die zich richt op de ‘loze momenten’ van jongeren. Met deze campagne wil het Ministerie jongeren prikkelen om tijdens zo’n moment even stil te staan bij hun toekomst. Bijvoorbeeld in de rij voor de kassa, tijdens het tanken of bij het bakken van een eitje (als ze dit kunnen tenminste..).

Tijdens zo’n ei-bak-moment kunnen de jongeren dan even diep nadenken over hun toekomst; een vervolgstap naar een andere baan, of een vervolgopleiding. Jongeren hebben het moeilijk met het maken van dit soort keuzes, en schuiven dit liefst ver voor zich uit. Risico is dat ze hun kwaliteiten niet of te laat benutten, waardoor werkloosheid in het verschiet dreigt te liggen.

De campagne richt zich op mbo-ers in de leeftijd tot 27 jaar en loopt in de zomermaanden en het najaar. De campagne is onderdeel van het landelijke Actieplan Jeugdwerkloosheid, dat het kabinet vorig jaar opstelde om jongeren bij de huidige crisis kansen te blijven bieden.

De ‘loos moment-campagne’ is zichtbaar op plaatsen waar jongeren komen: in de bioscoop, op jongerensites op internet en met een tv-commercial op MTV/TMF en op de radio. Op stations komen posters te hangen.

De campagne verwijst naar de website Ikkan.nl. Daar kunnen jongeren relevante informatie, handige links en voorbeelden vinden die zij nodig hebben om aan de slag te gaan.

Wie heeft er nog meer handige tips voor jongeren?

Dit artikel is geschreven door Wouter Rewulk

0 reactie(s) op “Campagne: aandacht voor jeugdwerkloosheid”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *