Carrière via social networking

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

In oktober 1978 ontmoette ik bij toeval een verkoper van Elsevier Science in een hotel bar in Belgrado, en dronken we een borrel samen. Ik werkte destijds als vertegenwoordiger van een Amerikaanse uitgeverij in Europa. Een jaar later werd ik gebeld door de secretaresse van de Elsevier Science Chairman met het verzoek om te komen praten over een baan als Europees verkoopleider. 17 jaar later op 43-jarige leeftijd werd ik benoemd als CEO van de Lexis-Nexis group in de USA, de grootste divisie binnen Reed-Elsevier ($1,3 miljard omzet, 8,200 FTE’s).  Kosten employee referral: 150 gulden! Niet slecht voor een medewerker die 21 jaar blijft presteren.

Voorjaar 2002: Korn Ferry, partner uit New York, belt voor een baan als Chairman van de Houghton Mifflin Company  ($1,3 miljard omzet, 4,700 FTE’s) een divisie van Vivendi-Universal. Kosten headhunter fee: $600,000.

Beide banen kwamen tot stand door het actief stellen van de simpele vraag “ken je iemand die geschikt zou zijn voor deze baan?” aan zoveel mogelijk mensen, m.a.w. het activeren van social networks.

In 1978 beheerden we onze netwerken in een fysiek kaartenbakje of Rolodex. Nu zijn we in toenemende mate elektronisch verbonden met vele malen meer mensen op heel simpele wijze en veelal gratis: LinkedIn, Facebook, Hyves, Alumni networks, Yahoo Groups, etc.

Zelfs als het gaat om relatief ondiepe, persoonlijke relaties of enkele korte, persoonlijke kennismakingen blijken mensen vele malen beter mensen te kunnen screenen op geschiktheid dan search engines ooit zullen kunnen. Probleem is enkel hoe we een steeds grotere groep van (enkel) kennissen motiveren om ons te helpen met referrals?

In 2004 heb ik met paar andere investeerders een bestaande patent aanvraag gekocht en er H3.com mee opgericht m.n. om twee nieuwe mogelijkheden aan bedrijven te bieden:

  1. Vergroot bereik van employee referral reward program (ERP): motiveer niet alleen eigen medewerkers met referral rewards, maar ook niet-medewerkers (ex-medewerkers, tijdelijke krachten, leveranciers, vrienden, etc) en via hen hun social networks.
  2. Verminder gebruik van dure werving & selectie bureaus:  i.p.v. 33% van jaarsalaris bonussen, gebruik h3.com en loof beloning uit van 5% aan je eigen sociale netwerk. Uiteraard is dit wel meer werk dan head hunter bellen, maar de omvang van besparing is groot en relaties en aanzien in je social network nemen sterk toe!

Beide mogelijkheden helpen bedrijven met het oplossen van een ander probleem: hoe kunnen we meer mensen aantrekken via lage “candidate-to-hire” ratio’s. Jobboards werken altijd, maar om de naald uit de hooiberg te halen kost veel tijd…

Werkt h3.com voor iedereen even goed? Nee, als je geen redelijk omvangrijk social network (incl. eigen medewerkers) hebt, als je te lage beloning uitlooft, of als je geen goodwill hebt met je netwerk (m.a.w. niemand wil zijn / haar vrienden met jou in contact brengen, ook niet voor geld), dan wordt het moeilijk. 

Als je in principe wel altijd een goede netwerker bent geweest (“met de hoed in je hand kom je door het hele land!”), je een juiste beloning uitlooft (5% van jaarsalaris) en je minimaal 350 relaties benadert met “Kun je me aub helpen” dan heb je 60% kans om “job-offer worthy” kandidaten te vinden. Of je die aan boord kunt krijgen dat hangt uiteraard af van de arbeidsvoorwaarden, etc.

Op dit moment wordt er in de USA zo’n $5 miljard aan employee referral rewards uitbetaald plus nog eens $8 miljard aan wervings & selectie bureaus, wij denken heel bescheiden daarvan enkel $500 miljoen te verwerken en daar een onbescheiden, gezonde boterham aan te gaan verdienen.

Op enige termijn zullen er “H3.com widgets” verschijnen op diverse social networking sites en online recruiting platforms zodat men via vele kanalen een h3.com search kan starten of een h3.com reward kan verdienen. Wij noemen dat social commerce en dat gaat net zo gewoon worden als Ebay, marktplaats, etc.

 

Dit gastblok is geschreven door Hans Gieskes

0 reactie(s) op “Carrière via social networking”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *