Clubhouse: wat zijn de mogelijkheden?

29/04/2021 Leestijd: 4 minuten

Met Clubhouse deelnemen aan goede gesprekken?

Heb je de laatste tijd ook berichten over Clubhouse gezien van bekende Nederlanders? Misschien heb je zelfs al een uitnodiging ontvangen. Ben je nieuwsgierig geworden? In deze blog lees je meer over deze nieuwe hype.

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een audio-platform. Het bestaat uit het delen van live-gesprekken, geen beelden of chat. Het is ontworpen om ‘live’ te kunnen luisteren naar presentaties en gesprekken. Deelnemen aan goede gesprekken is het motto. Je kunt meeluisteren, deelnemen of zelf een ‘room’ opzetten over een bepaald onderwerp of thema.

De gesprekken worden live uitgezonden en niet opgenomen. Je kunt het dus niet op een later tijdstip terugluisteren. Het is zelfs niet toegestaan om de gesprekken op te nemen uit privacy-overwegingen.

Ik wil deelnemen aan Clubhouse!

Wil je deelnemen, dan heb je een uitnodiging nodig. Het is namelijk een ‘invite-only app’. Elke nieuwe deelnemer mag twee mensen uitnodigen. Als je een account aanmaakt zonder uitnodiging is er ook een kans dat een bekende van je, die al lid is, dit ziet en je een uitnodiging stuurt. Op dit moment is de Clubhouse-app alleen beschikbaar voor Apple devices (iPhone en iPad). De verwachting is wel dat er binnenkort ook een Android-versie komt.

Ik heb een account, wat nu?

Bij het aanmaken van je account kan je aangeven welke interesses je hebt. Je krijgt suggesties van rooms die voor jou interessant zijn. De thema’s zijn hoog over, dus de selectie die je aangeboden krijgt is best breed. Wel kan je zoeken op mensen en clubs om specifieker te zoeken naar goede gesprekken die relevant zijn voor jou.

Clubs en rooms

In een room vinden de gesprekken plaats. Er zijn drie soorten rooms: open (voor iedereen), social (voor volgers) en besloten (voor genodigden). Een club is een community. Je kunt deze opzetten als je drie keer een room georganiseerd hebt. Er zijn clubs met vele verschillende thema’s waar je lid van kunt worden. Je krijgt dan een melding als deze club een room organiseert.

Meepraten

Als je deelneemt aan een room kom je als luisteraar binnen. Wil je meepraten, dan kun je je ‘hand opsteken’ zodat de organisator je op het podium toelaat om te spreken. Sommige presentatoren geven deelnemers direct toegang tot het podium bij binnenkomst. Je kunt altijd zelf kiezen of je dit wil. In de ene room wordt er meer geluisterd en in de andere room gaat het er interactiever aan toe. Is de room niet wat je ervan verwachtte dan kan je deze geruisloos weer verlaten.

Wat kan ik ermee?

Na deze korte introductie van Clubhouse is de volgende vraag natuurlijk: ‘Wat kan ik ermee?’. Clubhouse is een interessant platform om kennis te delen, informatie op te doen en mee te luisteren met gesprekken van mensen waar je normaliter niet zomaar mee in gesprek raakt. Zelf vind ik het nog een grote kunst om goede gesprekken te vinden die bij mijn interesses aansluiten. Ik gebruik de app regelmatig als een soort radio die ik even aanzet op zoek naar een interessante room. Soms haak ik aan bij een room van een spreker die ik al ken. Dat zijn tot nu toe voor mij de meest waardevolle gesprekken geweest.

Wat kan ik er op zakelijk gebied mee?

Clubhouse is een platform waar gratis kennis gedeeld wordt, ook door erkende sprekers die daar in het openbaar vaak honderden euro’s voor vragen. De kunst is wel om het kaf van het koren te scheiden. Ieder clubhouse lid kan zichzelf als expert profileren.

Door de mogelijkheid van gesloten sessies kan Clubhouse een mooie aanvulling zijn op het palet van blended learning. Voeg eens een audio-only sessie toe aan het opleidingsprogramma om een casus te bespreken, intervisie te houden of gewoon even in te tunen met de deelnemersgroep. Gebruikers geven aan dat het een verademing is dat er geen afleidend beeld en geen chatberichten zijn. En het auditieve kanaal is een belangrijk kanaal om informatie te verwerken.

Clubhouse kan je in contact brengen met nieuwe doelgroepen. Of het nu voor verkoop of werving is. Via Clubhouse kan je het gesprek met hen aangaan of meeluisteren in clubs, waar je anders niet zo snel tussen zit. Een room over werken bij jouw organisatie of een gesprek achter de schermen met een functionaris over zijn baan zijn ook mogelijkheden om je te onderscheiden.

De toekomst

Clubhouse is heel snel opgekomen als nieuwe speler op de ‘socialmedia-markt’.  Ook andere social media zoals Facebook en Twitter komen met een vergelijkbaar alternatief. Op dit moment zijn er op Clubhouse geen reclame-advertenties. Wel gaan er geruchten over betalen voor deelname aan bepaalde rooms. Ik denk dat er zeker een toekomst is voor een app zoals Clubhouse en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

 

0 reactie(s) op “Clubhouse: wat zijn de mogelijkheden?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.