Communiceren met werknemers in coronatijd

22/04/2021 Leestijd: 2 minuten

Management heeft de ongelooflijk moeilijke taak om de organisatie door de crisis te loodsen. Bijna driekwart van het management heeft op dit moment meer aandacht voor communicatie met de medewerkers, en meer dan de helft communiceert ook daadwerkelijk meer. Dat is hard nodig, want hoewel medewerkers meestal wel weten wat er in hun eigen team speelt, zijn ze het zicht kwijt op wat er in de organisatie gebeurt. Dat is in bijna twee derde van de organisaties het geval. Dat zijn enkele in het oog springende conclusies uit een onderzoek dat Adformatie en Involve samen hebben uitgevoerd over samenwerking en interne communicatie binnen organisaties in coronatijd. Het onderzoek is een aanvulling op het Trendonderzoek Interne Communicatie dat Involve en Adformatie iedere twee jaar uitvoeren.

Juist in deze fase van het corona-tijdperk is het belangrijk om te blijven communiceren met je medewerkers en externe stakeholders. Want de kans is groot dat zij zich nu wat onzekerder, minder betrokken en wellicht ook vermoeid voelen (vanwege de onzekerheid, veranderingen, et cetera). Het is belangrijk om in je communicatie de juiste balans te vinden tussen de frequentie en relevantie van je boodschappen.

Evenwichtig communiceren

Het doel is om je medewerkers op de hoogte te houden en te betrekken, maar ook om hen te inspireren. Zorg daarom voor een goed evenwicht tussen enerzijds praktische ondersteuning en anderzijds de juiste dosis empathie. Dit zie je direct terug in de houding en betrokkenheid van je mensen.

Het is belangrijk dat je duidelijkheid schept over wat deze crisis betekent voor je organisatie en je medewerkers hier regelmatig over informeert. Communiceer bij voorkeur op vaste momenten via vooraf aangekondigde interne kanalen. Het is gepast dat de directeur of bestuurder dit doet. Zorg daarnaast voor verbinding met extra online kanalen en vaste momenten waarop je contact hebt met elkaar. Vraag medewerkers die moeite hebben met deze onzekere tijd en veranderde manier van werken wat het best voor hen zou werken om aangehaakt te blijven. Zo behoud je het interne vertrouwen in tijden van corona.

Wordt er in deze tijd anders gecommuniceerd binnen jouw organisatie?

 

0 reactie(s) op “Communiceren met werknemers in coronatijd”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.