Corporate branding (deel 2)

14/12/2009 Leestijd: 2 minuten

Als bedrijf wil je geen grijze muis zijn. Een modern bedrijf wil ook de waarde van de personal brands van zijn werknemers verenigen. En deze tot een gezamenlijk corporate brand smeden. Dat is volgens mij op dit moment nogal een passief proces, waarbij er vanuit wordt gegaan dat iemand niet solliciteert -of wordt aangenomen- bij een bedrijf waarvan de cultuur niet bij hem of haar past. Ik heb discussies gezien over het wel of niet ethisch verantwoord zijn van het checken van iemands online presence, alvorens hem of haar uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Maar hoe verder we ons ontwikkelen op het gebied van personal branding, hoe noodzakelijker dit in mijn beleving voor een bedrijf wordt. Je zou maar iemand in dienst nemen die in zijn eigen tijd precies het tegenovergestelde beweert aan wat het corporate brand behoeft.

Iedereen een social media account

Zo denk ik ook, dat het een kwestie van tijd zou moeten zijn alvorens bedrijven van hun -al dan niet nieuw te werven- personeelsleden verwacht, dat ze een soort verklaring van conformiteit met het online bedrijfsbeleid ondertekenen. Dat er twitter-policies worden ontwikkeld en dat men word gevraagd zich hieraan te conformeren. Enerzijds wil ik als bedrijf namelijk dat al mijn medewerkers een sociale presentie ontwikkelen. Een merk zijn, een netwerk hebben.

En wil ik graag dat wanneer mijn bedrijf een boodschap heeft (lees: mijn marketing afdeling), die wordt verspreid via de verschillende sociale netwerken. Wanneer ik een vacature heb, wil ik natuurlijk dat al mijn collega’s aan referral hiring doen. Maar anderzijds wil ik wel voorkomen dat mijn merk schade lijdt door al dat getwitter (oid). De cultuur in een modern bedrijf wordt steeds meer open. En niet iedereen kan daarmee omgaan. Dus ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn collega’s uitgebreide sociale contacten hebben met die ene nare concurrent, die alles wat hij kan vinden aangrijpt om mijn bedrijf te schaden. Ik wil voorkomen dat mijn mensen (semi-) bedrijfsgeheimen “lekken”.

Tot slot

Maar hoe doe ik dat? Al die enthousiaste mensen, die samen de meerwaarde van mijn bedrijf vormen. Van wie ik graag wil dat ze de cultuur van mijn bedrijf zo compleet mogelijk uitdragen. Hoe houd ik dat allemaal in bedwang? Houd ik dat eigenlijk wel in bedwang?

0 reactie(s) op “Corporate branding (deel 2)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.