Culturele diversiteit tijdens een crisis

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Stelt u zich de volgende situatie voor: een kandidaat heeft recent gesolliciteerd naar een functie en kreeg als reactie iets als “Dank voor je interesse, maar we tot ons spijt moeten we bekennen dat je profiel niet past binnen onze organisatie.” Waarschijnlijk leest u hier een onderliggende boodschap, iets als ’tijdens de crisis nemen we alleen heel selecte mensen aan’ of ‘eigenlijk zijn we niet zo hard op zoek’. Dit gedachtenexperiment bracht mij op een vraag: zijn we in een crisis op zoek naar een meer homogene organisatie?

Homogeniteit is vertrouwd
In een crisis is vertrouwen een sleutelwoord. Mensen willen vertrouwen hebben in hun baan, organisatie, collega’s. Is er geen of weinig vertrouwen, dan kan dat verdragende gevolgen hebben, waarvan minder productiviteit een van de minsten is. Kortom: we willen er alles aan doen om vertrouwen te scheppen, in de organisatie, in de banen, de gekozen strategie. En een homogene organisatie kan daar aan bijdragen. Wanneer we samenwerken met eenzelfde soort mensen, voelt alles als bekend, komen er weinig nieuwe dingen op ons af. En daar zitten we in een crisis niet op te wachten.

Of toch wel?

Sociale diversiteit leidt tot innovatie
Twee jaar geleden schreef ik al over hoe culturele diversiteit leidt tot innovatie. Doordat mensen met verschillende achtergronden samenwerken komen ze tot nieuwe ideeën. Juist die nieuwigheid is eng in een crisis, er komt al genoeg ‘nieuws’ op ons af. En het meeste is niet leuk. Maar het streven naar een homogene organisatie heeft dus een keerzijde, we boeten in aan innovatief vermogen. En dat vermogen kan juist in een crisis helpen om een voorsprong te nemen op de concurrentie – of om de crisis uberhaupt te overleven.

Veiligheid versus risico
Nieuwe mensen aannemen in een crisis – zeker als ze de sociale diversiteit vergroten – is mogelijk een vorm van risico nemen. Een eeuwig dilemma. Misschien is dat het geval in de situatie die ik hierboven beschreef (overigens fictief), misschien is er een onderliggende reden. Eigenlijk doet dat er niet toe. Stel dat iemand die cultureel niet goed past in uw organisatie, toch solliciteert. Wat doet ú dan?

0 reactie(s) op “Culturele diversiteit tijdens een crisis”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.