Cultuur doe je zelf! Concreet aan de slag met organisatiecultuur

13/04/2021 Leestijd: 4 minuten

Cultuurverandering in je bedrijf is toch zeker geen focus tijdens de coronacrisis? Maar juist nu is alles anders. Iedereen is veranderingsbereid en alles wat nu in de organisatie gebeurt kan en zal impact hebben op de bedrijfsvoering en cultuur na de crisis. Marcella Bremer geeft met het boek ‘Cultuur doe je zelf!’ een praktische handleiding doordrenkt met wetenschappelijke referenties, voor hoe jij de bedrijfscultuur in eigen hand kunt nemen.

Introductie van Marcella Bremer

Het eerste dat opvalt aan dit boek, na de typische schoolboekenkaft, is dat de eerste twee pagina’s rammetje vol staan met aanbevelingen en positieve referenties vanhoogleraren, HR professionals en bedrijfsconsultants. Door het boek heen wordt continu gerefereerd aan verschillende wetenschappelijke onderbouwingen van eerder onderzoek van de auteuren wetenschappelijke literatuur.

Achterin het boek wordt in het nawoord ook duidelijk dat Marcella Bremer niet zomaar een bedrijfsconsultant is met affiniteit met cultuur, maar dat zij in dit onderwerp verschillende prijzen en erkenningen op haar naam heeft staan. Zo staat ze in 2020 voor het 4e jaar op rij in de Global Guru lijst voor organisatiecultuur. Ook zonder bovenstaande voorkennis herken je in Marcella’s – toch informele – schrijfstijl wel degelijk dat zij een zwaargewicht is in het onderwerp cultuur.

De inleiding van het boek geeft een mooie uiteenzetting wat de inhoud van dit boek toevoegt aan de al bestaande boeken over dit onderwerp. Het boek borduurt vooral door op het Concurrerent Waardenmodel van Cameron & Quinn. Na een snelle Google opdracht verklaart dat ook gelijk de lay-out van de in eerst instantie saai ogende kaft. Een slimme link voor de mensen met kennis over dit onderwerp.

Corona en cultuur

Het boek gaat niet over “mijn bedrijf in en na corona”, maar maakt slim gebruik van de de inleiding en het laatste hoofdstuk om de brug te slaan naar de gevolgen van de crisis. Juist nu zijn we aan het veranderen. We digitaliseren, we gaan thuis werken en we communiceren op afstand. Dat heeft impact op hoe we met elkaar omgaan, ofwel impact op de bedrijfscultuur. Echter staat de materie uit dit boek op zichzelf en is het voor de crisis al meermaals bewezen. Het onderwerp cultuur is vaak lastig concreet te maken en zal vooral nu minder of geen prioriteit krijgen binnen bedrijven, terwijl we er allemaal mee bezig zijn, nu meer dan ooit. Stuur het nu dus bewust in de goede richting, om straks je bedrijf een extra kick te geven om uit de crisis te komen.

Opbouw van het boek

Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste tot en met het derde hoofdstuk zijn interessant voor iedere lezer die in eerste instantie meer wil weten over de achterliggende gedachten van cultuur. Laagdrempelig, helder uitgelegd en doordrenkt met wetenschappelijke onderbouwingen.

Het vierde en vijfde hoofdstuk gaan vervolgens diep in op de praktische inzet van specifiek het “Organizational Culture Assessment Instrument” van Kim Cameron in combinatie met het Concurrerende Waardenmodel van Robert Quinn. Vanaf hier wordt het boek een praktische handleiding waarom en hoe deze modellen jouw bedrijf op een hoger niveau kunnen tillen. Ondanks dat de stof hier wat droger wordt en specifiek op één methodiek in gaat, zou ik het zeker doorlezen tot “Intermezzo 3” waar prachtig verwoord staat hoe je het meest efficiënt kunt vergaderen binnen de verschillende cultuurvormen die worden omschreven in dit boek. Dit eindigt deel één van het boek.

Deel twee van het boek, hoofdstukken zes tot en met elf, zijn puur praktijkcasussen om te laten zien hoe de theorie uit dit boek in de praktijk succesvol is toegepast. Het zijn mooi omschreven casussen direct uit de praktijk. Tevens zijn de bedrijven en culturen in de voorbeelden dusdanig tegenstrijdig dat het duidelijk weergeeft dat iedere “soort” cultuur mogelijk is en ieder “soort” bedrijf deze methodiek kan oppakken. Dit gaat van een universiteitbibliotheek die moet leren digitaliseren, tot een casus waar vijf verschillende bedrijven moeten fuseren tot één bedrijf. Echter kan dit deel als droge stof voelen als je zelf niet van plan bent om actief aan de slag te gaan met deze materie.

Tot slot deel drie. Hierin komt de auteur terug op het feit dat dit boek wordt uitgebracht tijdens de coronacrisis en waarom dat juist nu kansen biedt om de cultuur aan te pakken. De coronatijd lijkt de slechtste tijd om met cultuur bezig te zijn, maar de auteur legt in het laatste hoofdstuk helder uit waarom deze tijd juist extra aandacht voor cultuur vereist. Niet alleen wegens eenzame thuiswerkers, maar ook wegens de snelle spontane veranderingen die corona heeft opgeroepen. Hoe leid je die in goede banen, zodat je na  corona nog steeds van de voordelen kan profiteren?

Conclusie

Zoals de titel suggereert is dit boek dus wel degelijk een praktische handleiding om concreet aan de slag te gaan met cultuur. De opbouw van de hoofdstukken zijn logisch en de informele, maar overtuigende schrijfstijl leest heel fijn. Het begint met kleine en makkelijk toepasbare tips, rolt uit naar actieve stappen waar bedrijfsmanagement achter moet staan en eindigt met de mogelijkheden die cultuurverandering in jouw bedrijf kunnen losmaken.

Wil je dit boek ook lezen? Je kunt het bestellen op Managementboek.nl

0 reactie(s) op “Cultuur doe je zelf! Concreet aan de slag met organisatiecultuur”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *