De 4 valkuilen van onboarding

18/07/2018 Leestijd: 3 minuten

Niet alleen voor sollicitanten maar ook voor werkgevers kan het sollicitatieproces best wel uitdagend zijn. Eerst is het zaak om goede sollicitanten te werven, vervolgens om een goed beeld van ze te krijgen en ten slotte om een goede onboarding te geven. Vooral dat laatste punt kost veel tijd en geduld. Een goede onboarding werpt echter wel zijn vruchten af. Werknemers zullen zich meer betrokken voelen en hierdoor beter presteren. Helaas loopt het onboarding proces niet altijd op rolletjes. In deze blog lees je de vier valkuilen van onboarding.

Onboarding beginnen op de eerste dag

Misschien zal je denken: huh, maar wanneer moet ik dan beginnen? De laatste dag? Onboarding hoort eigenlijk al te beginnen vóór de eerste dag. Het sollicitatieproces kan namelijk best een tijdje duren. Zo zitten er tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag soms best een paar weken.

Door het vuurtje brandend te houden en de werknemer echt aan je te binden, is het verstandig om te laten zien dat hij of zij welkom is. Dit kun je doen door middel van een kaartje of bos bloemen maar ook door de nieuwe werknemer uit te nodigen voor een training of evenement.

Koppelen aan een random collega

Wanneer de nieuwe werknemer moet worden ingewerkt, is het fijn als hij of zij een tijdje kan leunen op een collega. Deze kan hem of haar op sleeptouw nemen en kennis laten maken met de bedrijfscultuur. Koppel de nieuwe werknemer echter niet zomaar aan een van je personeelsleden maar denk hier goed over na. Probeer in te schatten wie dit goed zou kunnen en vraag deze persoon eerst of hij of zij dit ook wilt.

In het diepe gooien

Een veelvoorkomende valkuil is de ‘in het diepe gooien’ methode. Sommige werkgevers hebben geen tijd voor een langdurige onboarding en laten de nieuwe werknemer aan hun lot over. Waarschijnlijk komt hij of zij er wel uit door vragen te stellen en fouten te maken maar dit is natuurlijk niet ideaal.

Wanneer andere werknemers constant uit hun concentratie worden gehaald door een vraag, gaat er alsnog tijd verloren. Zorg dus voor een goede overdracht en stel een document met handleidingen op. Geef daarnaast ook duidelijk aan wat je van de werknemer verwacht en plan evaluaties in.

Een voorstelrondje doen

Werkgevers komen tegenwoordig niet meer weg met het traditionele voorstelrondje. Om nieuwe werknemers aan je te binden, is het van belang om hierin te investeren en ze te betrekken bij de organisatie. Maak dus ruimte voor de nieuweling en geef deze de eerste dagen extra aandacht. Dit kan je bijvoorbeeld doen door er even een moment van te maken tijdens de lunchpauze of een mail naar het hele bedrijf te sturen.

Deze blog is geschreven door Bas Klein Geltink van Sollicitego.
Met jarenlange ervaring als recruiter weet Bas Klein Geltink, oprichter van Sollicitego, als geen ander waar bedrijven naar zoeken en hoe jij je als sollicitant kunt onderscheiden. Hij is altijd van mening dat je moet doen wat je gelukkig maakt. In zijn geval mensen helpen door het overdragen van zijn kennis. Met Sollicitego heeft hij het grootste trainingsbureau op het gebied van solliciteren in Nederland.

Neem ook eens een kijkje op de website: https://www.sollicitego.nl/

 

0 reactie(s) op “De 4 valkuilen van onboarding”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.