De (HR) voornemens voor 2011

09/01/2011 Leestijd: 3 minuten

Vanzelfsprekend wens ik iedereen een geweldig fijn jaar. Met werkelijk alle goeds dat u zich maar kunt wensen. Zowel privé als in zakelijk opzicht. Maar vooral met heel veel inzicht.

Januari is traditiegetrouw dé maand waarin veel mensen zich voornemen om een of andere nieuwe start te maken. De een stopt met roken, de ander met veel eten en snoepen, weer anderen zeggen tig kilo’s te gaan afvallen, allemaal heel (on)praktisch. Na  korte tijd zijn de meesten of heel irritant naar hun omgeving of gewoon “vergeten” dat ze een voornemen hadden. Het lukte immers toch niet.

Twee voorbeelden

Andere goede voornemens, minder praktisch maar wel realistisch, zijn die waarin mensen zich voornemen om bijvoorbeeld aardiger te zijn, hulpvaardiger, beleefder. Met andere woorden een beter mens te willen worden. Juist die voornemens hebben een grotere kans om te slagen, mits … Ja, zeker, mits. Laat ik het u verduidelijken aan de hand van een tweetal praktijk voorbeelden. Stel u neemt zich voor om meer energie uit te stralen. Of juist eens wat  minder. In beide gevallen zijn de reacties van uw omgeving op uw nieuwe gedrag vrijwel hetzelfde. Lees (lach en leer). Echt waar gebeurd! Bij een groot bedrijf had men een nieuwe man aangetrokken. Hij zag er goed uit, was energiek en zeer geïnvolveerd in zijn baan. Een jongen met toekomst dus die er voor ging. Alleen vaak wat te snel voor de andere medewerkers op zijn afdeling en ook zijn baas. Bij de jaarbeoordeling kwam dat ter sprake en kreeg onze man te horen dat hij het wat rustiger aan moest doen. “Man, je jaagt ons allemaal over de rooie”, kreeg hij te horen. “Doe nou eens kalm!”

Hoe het verliep

Nou, dat was niet tegen dovemans-oren gezegd en vanaf 2 januari liep er een ijzig kalme figuur rond, die alles op z’n dooie akkertje deed. Spoedklussen, deadlines, het kwam zoals het kwam en het ging zoals het ging. Al na drie weken werd onze man bij zijn baas geroepen, die maar een vurige wens had:
“Maassen, (mijn vader!) doe alsjeblieft weer normaal”. En ja hoor, op 21 januari was iedereen op die afdeling weer (bijna) helemaal gelukkig. Waarom? We zijn gewoontedieren die na een poosje aan elkaar gewend zijn en zich aan elkaar aanpassen. Ook aan minder gewenst gedrag. Wie zich onvoorspelbaar gaat gedragen, roept automatisch gedrag op dat erop is gericht de vorige situatie te herstellen. Met alle problemen vandien. Maar bekend is vertrouwd en dat willen we het liefst. Toch? Vandaar dat verandering het allermoeilijkst is om te bewerkstelligen.

Mijn andere voorbeeld. Ook echt waar.

Een aardige, mij goed bekende, werknemer vertelde dat hij de gewoonte had om iedereen die hij ’s morgens ontmoette vriendelijk “goede morgen” te wensen. Dat deed hij ook op zijn werk. Passeerde hij het kantoor van zijn baas, dan werd zijn goede morgen altijd beantwoord met ‘grmph’. Na jaren, kwam zijn vrolijke ochtendwens eens ter sprake in een beoordelingsgesprek en vertelde zijn baas hem dat hij erover dacht zich die vriendelijke gewoonte van een “Goede morgen wensen” ook eigen te maken. Nou, niks mis mee, zou je zeggen.

Maar het liep heel anders.

Nog in dezelfde maand kreeg onze vriendelijke vriend bij het begroeten van zijn baas weer de bekende snauw terug. Desgevraagd kreeg hij te horen dat het effect van het goed bedoelde voornemen averechts was geweest. Men schrok van zoveel vriendelijkheid, toonde argwaan en ontliep het bazenkantoor zelfs zoveel mogelijk.

Hetzelfde verhaal als boven. Voer daarom veranderingen in gedrag nooit zonder enige aankondiging uit. Doe je dat wel, dan komen ze als een stortbui op je omgeving neer. Gevolg: schrikreacties, ontwijkend gedrag, tegengesteld effect. En vooral ook teleurstelling bij uzelf. Tenzij …. mits ….juist, mits u uw voornemen(s) tevoren luid en duidelijk aankondigt en … deelt!

Ik wens u een inzichtelijke week.

Vriendelijke groet,
Michiel Maassen

0 reactie(s) op “De (HR) voornemens voor 2011”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.