De HRM’er als hockeycoach: kies een positieve benadering!

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Effectieve HR managers hebben niet alleen verstand van zaken maar zijn positieve coaches met oog voor de mens. Herkent u zichzelf hierin ?

In het weekend sta ik regelmatig langs de kant van het hockeyveld. Ik zie sportcoaches enorm hun best doen om jeugdspelers een wedstrijd tot een goed einde te laten brengen. Niet zelden zie ik hen vooral schreeuwen en kritiek geven. Wat zou het effect zijn wanneer spelers complimenten ontvangen en hele concrete en positieve feedback krijgen waarmee ze kunnen excelleren?

Hierna vindt u enkele tips om uw team HR professionals tot succesvolle medewerkers te laten groeien. Hierbij nemen we de lessen mee die succesvolle sportcoaches hebben geleerd.

Net als in de sport is het voor u als leidinggevende belangrijk dat u ervoor zorgt dat uw medewerkers met plezier en vertrouwen hun rol kunnen uitoefenen. Uiteindelijk moet u de teamdoelen zien te behalen met uw mensen.

Een van de belangrijkste voorwaarden is dat de sfeer binnen een team respectvol en open is. Een omgeving waarin fouten maken mag en waarin medewerkers  positief worden uitgedaagd om eigen grenzen op te zoeken. Vooral benadrukken wat goed gaat.  Medewerkers zelf laten nadenken over datgene wat er beter kan en wat ze nodig hebben om zich daarin te ontwikkelen. Alleen binnen een veilige setting kan creativiteit en ondernemerschap worden aangemoedigd. Iemand met respect benaderen, goede morgen zeggen en vragen hoe het met iemand gaat, kan wonderen doen. Wanneer u als leidinggevende gespannen bent of de neiging heeft om kort af te zijn en emotioneel te reageren, lijkt even afstand nemen op dat moment het meest effectief. Kies het juiste moment om feedback te geven en doe dat zo concreet mogelijk zodat de ander snapt wat de boodschap is en wordt geprikkeld tot ander gedrag.

Het is en blijft een uitdaging om professionals begeleiden om talenten te ontdekken en ze  te leren omgaan met valkuilen. Als coachend leider is het raadzaam het accent te leggen op vaardigheden waarin men goed is en minder te focussen op beperkingen.

Als manager zorgt u voor duidelijke kaders en geeft u medewerkers het vertrouwen dat ze daarbinnen hun eigen weg mogen kiezen om het einddoel te bereiken. Uiteraard is winnen in de term van het bereiken van gestelde doelen belangrijk, toch blijkt dat het te veel focussen op het  eindresultaat de kans op optimale groei verminderd. Veel succes!

0 reactie(s) op “De HRM’er als hockeycoach: kies een positieve benadering!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.