De ideeënjacht van NASA

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Afkijken bij de buren is een zeer leerzame bezigheid. En van NASA valt veel te leren. Vandaag las ik dat NASA op zoek is naar ideeën. In dit artikel wil ik kijken hoe ze dat hebben aangepakt en wat wij als HRM-ers daarvan kunnen leren.

Het budget
Het budget is twee miljoen dollar. De tijdslimiet 6 maanden. Tot 4 juni kunnen instituten van industrie tot universiteiten zich inschrijven. De voorstellen moeten binnen zijn op 7 juli en de maximale individuele beloning is 250.000 dollar. “The contract performance period is six months or less”. Het programma werkt aan een transportatiesysteem voor in de ruimte. De specificaties laat ik over aan natuurkundigen.

Wat gebeurt hier?
NASA gebruikt haar zeer grote naamsbekendheid om ideeën aan te trekken. Ik kan me voorstellen dat veel organisaties staan te springen om voor NASA aan de slag te gaan. Niet per se om de 250.000 dollar, maar om een vermelding, de mogelijke deelname aan een ontwikkeling die ons verder helpt in de ruimte. De PR alleen al zal bedrijven en universiteiten goud waard zijn.
Dus de aanpak lijkt simpel: een beloning, omdat dat er bij hoort. En een persbericht. En NASA komt aan innovatieve ideeën vanuit een breed perspectief. Ik kan niet oordelen over hoeveel die 2 miljoen dollar is binnen deze wereld, maar ik verwacht dat (grote) bedrijven aan een vergelijkbare actie veel meer geld kwijt kunnen zijn.

Wat valt er te leren?
Slim gebruik van naamsbekendheid kan een hoop geld besparen. En investeren in een merknaam, een brand, dat is investeren in de toekomst. Dat NASA dit doet is slim en levert ze ongetwijfeld een aantal bruikbare ideeën op. Grote bedrijven in Nederland zouden ook vergelijkbare acties kunnen proberen: met een leuk event er om heen wed ik dat er genoeg academici en vooral ZZP’ers zijn die een uitdaging aan willen gaan. Niet per se om het geld, maar om de bekendheid. En omdat het een uitdaging biedt.

Maar laten we nog een stapje terug doen, of juist een stapje dieper. Dit werkt ook op persoonlijk niveau. En dan bedoel ik niet het binnenhalen van ideeën, maar het gebruiken van een bepaald brand om opdrachten te krijgen. Profileer jezelf als eerste astronaut/HRM-er en vooruitstrevende organisaties zullen uitkijken naar je zwaartekrachtontstijgende innovaties.

0 reactie(s) op “De ideeënjacht van NASA”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.