De invloed van positief nieuws

15/04/2009 Leestijd: 2 minuten

Ik kan u het volgende vertellen, op basis van nieuwsitems: de eerste tekenen van herstel zijn zichtbaar. De economie van de VS veert over een jaar weer op. En het is allemaal al begonnen want: Wall Street opent positief en had al vijf plusdagen op een rij. Eerder openden de Europese beurzen positief.

Wat gaat er door u heen als u dit leest? Wellicht een vorm van scepticisme: is het nu al voorbij? En hopelijk ook een vlaag van vreugde: het kan weer, we gaan er weer iets van maken?

De invloed van positief nieuws
Op die laatste gedachte hoop ik: we gaan het maken. En dat is wat we mee moeten nemen naar onze organisaties. Niet per se het nieuws over de beurs, al is dat leuk. Ik doel op het idee dat goed nieuws invloed heeft. Als je iemand iets positiefs vertelt, dan wordt hij of zij blij, krijgt er energie van. Dat is iets dat veel organisaties kunnen gebruiken om de organisatie een fijnere omgeving te maken.

Aan de slag!
Probeer het eens! Lees het nieuws, bijvoorbeeld De Pers, nu.nl en weblog DeOndernemer. Dat kost niet zoveel tijd. En deel alle positieve nieuwtjes met collega’s. Schrijf op wat voor effect het heeft (‘Bert reageerde blij’ is voldoende). En kijk na ee0n maand eens terug of het wat oplevert.

Een goed intranet of een interne nieuwsbrief is hier ideaal voor. Meteen een manier om de hele organisatie te gebruiken. Hierover las ik recent een leuk stuk: intranet wordt ook socialer de komende jaren (Deze link werkt helaas niet meer: ikki.nl is gestopt, redactie op 5-10-2015). Hier wordt gesteld dat ook intranetten de sociale kant opgaan: voor en door werknemers, gebruikt om informatie te delen. Positieve informatie is hoe dan ook een goede start. Een flinke dosis humor is ook nooit weg.

Ondertussen kijk ik tevreden naar bovenstaande stijgende lijn.

0 reactie(s) op “De invloed van positief nieuws”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *