De kracht van het compliment

15/05/2018 Leestijd: 2 minuten

In maart was het o.a. Nationale Complimentendag. In 2003 begonnen we in Nederland deze dag te vieren, gevolgd door Noorwegen en België. Dat er nu ook een World Compliment Day is geeft aan dat positiviteit meer aandacht vraagt. Leuk! Maar wanneer is nu iets een compliment en waarom zijn ze belangrijk voor ons werkgeluk?

Volgens Wikipedia is een compliment een lovende of vleiende uitdrukking. Volgens Frank van Marwijk & Hans Poortvliet van Het Groot Complimentenboek laat je ermee blijken dat je de ander vertrouwt en je toont aan hoe opmerkzaam je bent.

Opmerkzaamheid

Maar hoe opmerkzaam zijn we nu echt? Hoe vaak zijn we niet zo druk dat wanneer die ene collega die binnenkomt rennen en goedemorgen roept slechts een zuinige “hoi” vanachter een beeldscherm krijgt? Want we zijn bezig en hebben eigenlijk geen zin om op te kijken… herkenbaar? We doen dit allemaal weleens en vinden dit ook geoorloofd. Het heeft echter een negatief effect op iemands werkgeluk wanneer niemand meer op kijkt of groet. Mensen kunnen zich dan geïsoleerd, genegeerd en alleen voelen. Hoe klein ook, als dit dagelijks gebeurd kan dit mede leiden tot uitval.

Ik herinner me een Afrikaanse collega die als expat zijn eerste week in ging. Iedere ochtend maakte hij een rondje en kwam elke collega een hand geven en vriendelijk vragen hoe het ging. Daadwerkelijk geïnteresseerd in zijn collega’s. Na een week werd de discussie gestart of we deze collega niet even op het cultuurverschil moesten wijzen en dat het elke dag handen geven en persoonlijk begroeten niet Nederlands was en wel veel van onze tijd vroeg. En zo geschiede. Jammer en niet nodig maar vaak hebben we niet door dat een klein gebaar een positief effect kan hebben, zeker op het werk.

Vertrouwen geven

Zo ook met het compliment. Opmerkzaam zijn en vertrouwen geven zijn voorwaarden van een goed compliment. Daarnaast is het belangrijk dat een compliment specifiek en oprecht is. Als ontvanger heb je het meteen door wanneer dit niet zo is. De collega die even snel zegt; wat zit je haar leuk, en daarna een ingewikkeld rapport opvraagt, is niet heel geloofwaardig. Iedereen vind het leuk om complimenten te ontvangen. Het geeft een collega persoonlijke aandacht om wie hij is en wat hij kan.

Oprechtheid

Een compliment moet écht uit jezelf komen en kan niet door een organisatie geforceerd worden. Goedbedoelde voorgedrukte briefjes op iemands bureau leggen werkt niet. Binnen een organisatie creëerde dit ooit een soort Idols competitie die je niet wil hebben. Het was ongeloofwaardig, de intentie was verkeerd en toen de briefjes op waren bleef het akelig stil.

Het compliment. Het is iets kleins, het kost geen tijd en geld maar het maakt iemand altijd gelukkig, het draagt bij aan goede relaties in teams en een prettige werksfeer. Het compliment: een superkracht.

0 reactie(s) op “De kracht van het compliment”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *