De rol van social media in de toekomst van werk

15/12/2008 Leestijd: 4 minuten

We zien op dit moment twee trends die hand in hand gaan: de verdere flexibilisering van werk en snel toenemende activiteit op social media. Hoewel ik van mening ben dat social media zich nog moeten bewijzen, denk ik dat het belang er van steeds zichtbaarder wordt, naar mate werk verder zal flexibiliseren. Sommige mensen stellen hierom dat social media onze manier van werken verandert. Persoonlijk denk ik dat de wisselwerking sterker is en dat social media succesvol kan zijn, juist omdat veel werk dat we doen gebaat is bij connectivity. En dus niet andersom:

Kenniswerk vereist connectivity, social media helpt

In een onderzoek dat ik helaas niet terug kan vinden, las ik een tijd terug dat managers veel tijd kwijt zijn aan e-mail, maar dat het helaas niet in hun volledige informatiebehoefte kan voorzien. Ik denk dat dit een herkenbaar beeld is: als kenniswerker wordt een groot deel van je tijd besteed aan het zoeken naar de juiste informatie. Soms naar ‘hoe moet je dit coden’, soms naar ‘hoe heeft een andere organisatie dit in beleid gegoten’. Tegenwoordig hoeven we het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden, het wordt steeds makkelijker om in contact te komen met iemand die de kennis die je nodig hebt, paraat heeft. Dit is nodig omdat we zulk gespecialiseerd werk doen: we kúnnen niet alle kennis paraat hebben. We kunnen deze wel ontwikkelen, maar het is vaak sneller en effectiever om iemand te vragen die de kennis al paraat heeft. Dat is waar social media in beeld komen.

Via social media kent iedereen ‘de expert’

U kent vast wel six degrees of seperation, het concept dat iedereen maar 6 kennissen van elkaar verwijderd is. Het zou me niet verbazen als social media de theorie inmiddels gereduceerd hebben tot vijf graden van scheiding. En dat is de kracht van social media: zo kun je precies de expert vinden waar je naar op zoek bent. Dankzij de term personal branding en de ontwikkeling daarvan – en dankzij initiatieven als #durftevragen komen de gevraagde experts voor iedereen binnen bereik. Maar het binnenhalen van de juist kennis is maar één van de aspecten van social media en de toekomst van werk. Er speelt nog veel meer.

Interview: de toekomst van werk is niet plaatsgebonden en enorm flexibel

De toekomst van werk is dat we verschillende functies tegelijk vervullen. Dat de community waarin we werken, een grote rol speelt. Dat we werk willen doen waarbij we toegevoegde waarde hebben en dat we steeds blijven leren. Al is het maar doordat we steeds met elkaar in contact staan. Dat is de strekking van dit interview, waarvan u hier een tekstuele samenvatting kunt lezen. Dat klinkt aantrekkelijk, niet?

Passie voor je werk blijft een sleutelterm

Passie voor werk kan eigenlijk alleen nog maar belangrijker worden. In het beeld dat hierboven wordt geschetst hangt er enorm veel af van de autonomiteit van de werknemer. Hij moet bereid zijn om te netwerken, om door te blijven leren, om actief naar werk en kansen te zoeken. Dat is alleen haalbaar als hij of zij echt passie heeft voor het werk – en een netwerk om hem of haar hier in te ondersteunen. Zonder die passie wordt al die variatie een zware last. En zonder een netwerk wordt het vinden van de juiste informatie en mogelijkheden enorm tijdsintensief.

De rol van social media in de toekomst van werk

Ik hoop dat ik hierboven heb laten zien dat social media een antwoord zijn op een vraag. Een vraag die ontstaat vanuit het huidige werk- en organisatieperspectief. En dat social media om verschillende redenen een goed antwoord zijn. Namelijk omdat ze ons verbinden met de informatie en mogelijkheden die in de toekomst van kenniswerk steeds harder nodig zullen zijn.

Afsluitend hoop ik oprecht dat we ook aan social media doen, omdat het leuk is. Omdat het de moeite waard is om veel mensen te kennen. Omdat het leuk is om nieuwe dingen te proberen. En gewoon, omdat het soms leuk is om je dag samen te vatten in 140 karakters.

Happy sharing!

0 reactie(s) op “De rol van social media in de toekomst van werk”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.